خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

کارشناس مسائل خاورمیانه درباره احتمال خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: آمریکا متکی به نیروی دریایی است و عملا حضورشان در منطقه خیلی شکل نظامی ندارد. بنابراین خروج کامل از عراق هم تاثیری در حضور امریکا در منطقه نخواهد داشت.
درپی تازه‌ترین حوادث مسلحانه علیه چهره‌های سیاسی و احزاب پاکستان در فاصله دو روز مانده به انتخابات عمومی این کشور یک نامزد انتخاباتی هدف سوء قصد قرار گرفت و چند حمله به دفاتر احزاب نیز در مناطق مختلف پاکستان صورت‌ گرفت.
وزارت بهداشت فلسطین در تازه‌ترین آمار اعلام کرد که در نوار غزه تا امروز دوشنبه ۲۷۴۷۸ نفر شهید شدندو تعداد افراد مجروح نیز به ۶۶۸۳۵ نفر افزایش یافت.
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان دیدار با «تور وینسلند»، هماهنگ‌کننده روند صلح خاورمیانه در سازمان ملل در شهر رام‌الله پیامی را به صورت شفاهی به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان انتقال داد.
افراد مسلح ناشناس ناجی الکعبی یکی از رهبران برجسته گروه عصائب اهل الحق را در استان میسان در شرق عراق به شهادت رساندند.
در فضای امنیت و سیاست منطقه آشوب‌زده، ایران همواره تلاش کرده از سازوکارهای کنش تعادلی استفاده کند. اراده ایران در کاربرد قدرت و تصاعد بحران به محیط بحران‌زده خاورمیانه بسیار محدود بوده و عمدتا ماهیت تدافعی داشته است و به‌ عنوان واکنشی در برابر اقدامات پردامنه اسرائیل و ایالات متحده تلقی می‌شود. کنش بازیگران در فضای امنیت منطقه‌ای عموما مبتنی بر نشانه‌هایی از چالش بوده است
شبکه سی‌ان‌ان در مطلبی ضمن ناموفق دانستن تمامی حملاتی که در سال‌های اخیر واشنگتن علیه گروه‌های فعال در منطقه انجام داده، استدلال کرده‌ است که بمباران مواضع مختلف در عراق و سوریه پیام اشتباهی را به ایران فرستاد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در واکنش به حملات هوایی و موشکی بامداد یکشنبه آمریکا و انگلیس به خاک این کشور گفت که حملات متجاوزان بی‌پاسخ نخواهد ماند.