خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

در پی اظهارات رهبر انصارالله یمن، رسانه‌های وابسته به این گروه عکس‌های هوایی و مختصات مهم‌ترین و برجسته‌ترین فرودگاه‌ها و بنادر عربستان سعودی را با عنوان «پس امتحان کنید!» منتشر کردند.
کاترین اشتون، دیپلمات بریتانیایی که به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمان حصول توافق موقت در سال 2013 بر مذاکرات هسته ای نظارت داشت، از نزدیک با آقایان جلیلی و ظریف بر سر میز مذاکره کار کرد. او می گوید که جلیلی ترجیح می داد مذاکرات ادامه پیدا کند اما همزمان اطمینان حاصل شود که هیچ پیشرفت یا نتیجه واقعی در پی این مذاکرات نخواهد بود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا از کاخ سفید خواسته چند کشتی نفت‌کش روسیه را تحریم کند، اما دولت «جو بایدن» بیم آن دارد که این اقدام موجب افزایش قیمت نفت و بنزین و همچنین افزایش نارضایتی از بایدن در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ شود.

یکی از مسوولان جنبش حماس اعلام کرد که این جنبش منتظر پاسخ رژیم صهیونیستی به پیشنهادش برای آتش‌بس در غزه است. یکی از وب‌سایت‌های عبری در گزارشی تاکید کرد، با وجود اینکه حماس موضعگیری خود را ملایم‌تر کرده اما هنوز بر توقف جنگ در نوار غزه اصرار دارد.

پایگاه خبری «آکسیوس» آمریکا جمعه شب و پس از دور نخست مذاکرات رژیم صهیونیستی و حماس در دوحه قطر گزارش داد که کاخ سفید و سازمان سیا تلاش می‌کنند که در دور دوم این مذاکرات شکاف میان اسرائیل و حماس کاهش یابد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان گفت مسکو به دنبال آتش‌بس موقت با اوکراین نبوده و خواستار پایان کامل این درگیری است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند وزیر دارایی این رژیم معتقد است آتش‌بس ۴۲ روزه برای تبادل اسرا فرصتی را برای حماس جهت احیای قدرت نظامی‌اش فراهم می‌کند و او مخالف چنین قراردادی است حتی اگر ضامن توقف جنگ غزه نباشد.