خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

جهت شرکت در مراسم تحلیف؛

ورود رئیس‌جمهور افغانستان به تهران

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دقایقی پیش به منظور شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.
رئیسی در دیدار وزیر خارجه بوسنی بیان کرد؛

مدعیان حقوق بشرخود مرتکب اقدامات ضدانسانی می شوند!

رئیس‌جمهوربا بیان اینکه بسیاری از اقداماتی که در دنیا انجام می‌شود، ضد حقوق انسان است ،گفت: امروز و این اقدامات عمدتاً از طرف کسانی انجام می‌شود که به ظاهر پرچمدار و مدعی حقوق بشر هستند.
یک‌سال پیش و دقیقاً ساعت شش و هشت دقیقه بعد از ظهرِ چنین روزی (چهارم اوت 2020 میلادی - 14 مرداد ماه 1399)، سه ساعت پس از پایان زمان اداری و رفتن همکارانم، من به اتفاق یکی از آنان در طبقه پنجم ساختمان نسبتاً نوساز و محکم، در دفتر کارم مشغول کار بودیم که ناگهان با صدای مهیب همراه با لرزش شدید ساختمان و باز شدن درب کمدها و غبار آلود شدن فضای درونی طبقه خود مواجه شدیم.
هجوم همه‌جانبه طالبان برای تصرف شهر استراتژیک هرات شدت گرفته است و نبرد تن به تن مردم با این گروه مذهبی تروریستی به دروازه‌های شهر رسیده است. پیش از آن اکثر ولسوالی‌های ولایت هرات مثل اسلام‌قلعه، کرخ و شیندند سقوط کرده‌اند.
واکنش‌هایی که توسط گروه‌های مقاومت در عراق صورت می‌گیرد، دو پیام برای آمریکایی‌ها دارد. یکی این‌که با هیچ گونه توافقی نمی‌توانید در خاک عراق باشید و دوم این‌که با دور زدن مصوبه مجلس و فریب افکار عمومی، در عراق امنیت و آرامش نخواهید داشت.
‎این روزها خبری در فضای مجازی دست به دست می چرخد که دولت ترکیه در مرز خود با ایران دیوار بتنی به ارتفاع 4 متر احداث کرده است و موجی از اظهار نظرها را در بین کاربران رسانه های مجازی به وجود آورده است.
با وجود اعلام ایران مبنی بر اینکه تبادل زندانیان هیچ ارتباطی به مذاکرات احیای برجام نداشته و رویکرد تهران در این زمینه تنها معطوف به پیگیری موضوعات حقوق بشری و انسان‌دوستانه است ولی پس از توقف مذاکرات وین در پایان دور ششم، آمریکا بر خلاف ادعاهای اولیه با این استدلال که پرداخت طلب ۷ میلیارد دلاری فرصت تنفس به ایران خواهد داد و انگیزه تهران برای تداوم حضور در مذاکرات احیای برجام را کاهش می‌دهد، توافق شکل گرفته را بر هم زد.
وزیر امورخارجه پیشین آمریکا هم راستا با ادعاهای مقامات صهیونیستی و آمریکایی مبنی بر نقش ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی، ادامه مذاکرات هسته ای آمریکا با ایران پس از این حادثه را دیوانگی خواند.
در واکنش به اتهامات در ارتباط با سانحه کشتی اسرائیلی؛

هشدار جدی ایران به آمریکا و انگلیس در خصوص هرگونه ماجراجویی علیه ایران

یک مقام مسئول در ارتباط با اتهامات علیه ایران در ارتباط با سانحه کشتی اسرائیلی در دریای عمان گفت: اگرچه ایران، تهدیدات مقامات غربی و رژیم صهیونیستی را بیشتر ژست‌های تبلیغاتی قلمداد می‌کند اما انجام هرگونه اقدامی علیه منافع و امنیت ملی ایران با پاسخ شدید و قاطع روبرو خواهد شد و مسئولیت تبعات آن نیز مستقیما متوجه واشنگتن و لندن است.
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: استقرار طالبان در افغانستان سبب ایجاد مشکلات امنیتی برای ایران نظیر افزایش تعداد مهاجرین، رشد قاچاق مواد مخدر و آمار معتادین و ظهور گروه‌های تروریستی مشابه داعش در منطقه است.
در پی درخواست از ایران صورت گرفت؛

ماموریت ویژه سپاه برای ترکیه

در پی آتش سوزی گسترده در ترکیه نیروی هوافضای سپاه پاسداران یک فروند هواپیمای «ایلوشین ۷۶»و دو فروند بالگرد «ام آی ۱۷۱» را عازم ماموریت کرد.
دستیار وزیر امور خارجه خبر داد؛

ورود 1.1 میلیون دزُ واکسن چینی به کشور

دستیار وزیر امور خارجه با بیان اینکه بر اساس برنامه، ۱.۱ میلیون دُز از بسته ۲ واکسن چینی وارد شد، نوشت: پیش بینی بسیار خوبی برای تأمین واکسن شده که امیدوارم بدون حادثه غیرمترقبه عملی بشود.
سفیر ایران در بغداد با سرپرست وزارت بهداشت و محیط زیست عراق ملاقات و پیرامون مفاد اسناد امضا شده با موضوع سلامت بین مقام های وزارتخانه های بهداشت دو کشور و موضوع لغو اخذ تست PCR کرونا در فرودگاه های بغداد و نجف از اتباع ایرانی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.