خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سرانجام طالبان در ۲۴ مردادماه وارد کابل شد. این شاید بزرگ‌ترین تحول ژئوپلیتیک در منطقه ما در دهه اخیر باشد. در این میان گمانه‌زنی‌ها درباره آینده افغانستان بی‌شمار است.
وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند که تمام حمایت خود را از مقامات افغان متوقف می‌کنند و دولت آینده‌ افغانستان باید تعهدات بین المللی را برآورده کرده و حقوق بشر را تامین کند.
مشاور اسبق وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید معتقد است نگرانی هایی درباره افغانستان وجود دارد اما طالبان با رعایت برخی نکات می تواند برای خود مشروعیت جهانی کسب کند.
مقابله پدافند هوایی سوریه با جنگنده های اسرائیلی به دمشق و حمص، اعلام قیام پسر احمد شاه مسعود علیه طالبان، مخالفت «سعد الحریری» با طرح واردات سوخت از ایران، بیانیه تروئیکا اروپایی درباره تسریع غنی سازی ایران و اعلام آمادگی گوترش برای گفت‌وگو با طالبان از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.
عبدالباری عطوان با اشاره به شکست آمریکا در افغانستان نوشت: شکست ذلت بار نظامی و سیاسی و اخلاقی آمریکا، تاکیدی بر این است که نقش محوله به آمریکا به عنوان پلیس دنیا به پایان رسیده است و آمریکا در همه جبهه‌ها در حال افول است.
وزارت خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام، بدون اشاره به اینکه از تعهداتشان در برجام عدول کرده‌اند در بیانیه‌ای مشترک از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.
واکنش پسر احمد شاه مسعود علیه طالبان؛

قیام خواهم کرد

پسر احمد شاه مسعود، یکی از رهبران فقید افغانستان اعلام کرد: علیه گروه طالبان در افغانستان قیام جدیدی برپا خواهم کرد.
منابع خبری پاکستان امروز مصادف با دهم محرم گزارش دادند: انفجار تروریستی در حین برگزاری عزاداری به مناسبت عاشورای حسینی در ایالت پنجاب در شرق این کشور ده‌ها زخمی برجای گذاشت.
سازمان ملل در واکنشی اعلام کرد؛

کمبود سوخت بلای جان هزاران لبنانی

هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در لبنان تأکید کرد که به دلیل کمبود سوخت، ارائه خدمات بهداشتی و آبرسانی به میلیون‌ها نفر با مشکل جدی مواجه شده است.
یادداشت/ تخمین زده می‌شود که تا پیش از سقوط کابل به دست طالبان، حدود ۱۵۰ بالگرد بلک هاوک در ارتش افغانستان مشغول به خدمت باشد که البته بخشی از آنها به تاجیکستان و ازبکستان فرار کرده و قسمتی نیز به دست جنگجویان امارت اسلامی افتاده است.

گروه طالبان روز پنجشنبه از مردم افغانستان که در داخل و اطراف فرودگاه بین المللی کابل اجتماع کرده‌اند خواست درصورتی که مدارک قانونی برای خروج از افغانستان ندارند، این محل را ترک کنند.

نیروهاى طالبان مقادیر زیادی سلاح، تجهیزات و مهمات از نیروهای مسلح افغانستان ضبط کردند که اکثر آنها طی دو دهه گذشته توسط واشنگتن تامین می شد.

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه اکنون چهار هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در فرودگاه کابل حضور دارند، گفت که واشنگتن بر این فرودگاه متمرکز است.

قنادباشی گفت: آمریکا در افغانستان شکست خورد. رسانه های آمریکایی نیز که تاقبل، موفقیت آمریکا را گوشزد می کردند؛ اکنون از شکست این کشور پرده بر می دارند. تولید موادمخدر با حضور آمریکا به چندین برابر رسید.