خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

از زمان پیروزی برق‌آسای طالبان در 15 اوت و فتح بدون مقاومت تمام ولایات افغانستان، طالبان کنترل یک دولت شکست خورده را در دست گرفته و از خروج سریع ارتش امریکا بهره‌مند شده است. در حال حاضر مردم افغانستان و در وهله اول زنان بیشتر در معرض خطر و تهدید قرار دارند.
عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اقداماتی صورت بگیرد که نتیجه‌اش منجر به ناامنی و ورود متغیرهای آشوب زا و خطر زا باشد قطعا جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منافع خودش اقدامات محکمی انجام خواهد داد.
دستیار وزیر امور خارجه خبر داد؛

عزیمت دیپلمات‌های تازه نفس ایران به کابل

دستیار وزیر امور خارجه در امور آسیای جنوبی گفت: همکاران تازه نفس به کابل رفتند تا سفیرمان را یاری دهند و سفارت کشورمان در این روزها همچنان فعال باشد.
در طول ۴۵ روز گذشته که برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست بغداد آغاز شد، اهداف متنوع و متعددی برای این نشست از سوی مسوولان عراقی مطرح شد. نخست اینکه با این استدلال که هرچه روابط همسایگان عراق بهتر باشد تاثیر عمیقی بر شکوفایی و امنیت عراق دارد، عراق به عنوان یک کشور کنشگر فعال خواستار برگزاری این نشست برای بهبود روابط میان کشورهای پیرامونش شده و به دنبال این است که روابط جمهوری اسلامی ایران و همسایگان دیگرش را به وضعیت عادی و نرمال برگرداند.
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مشترک با سفیر و اعضای نمایندگی‌های کشورمان در محل سفارت جمهوری اسلامی درخصوص آخرین وضعیت روابط ایران و عراق به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.
به گفته مقامهای آمریکایی، ارتش ایالات متحده با جدیت در حال تعقیب تروریست های مرتبط با حمله مرگبار پنجشنبه گذشته در فرودگاه کابل است و انتظار میرود ظرف روزها و هفته‌های آتی حملات هوایی بیشتری صورت پذیرد.
پس از این‌که سید حسن نصرالله اعلام کرد که این کشتی از ایران به سمت لبنان حرکت کرده است تا سوخت گازوئیل را به دست آن‌ها برساند، آمریکایی‌ها به تکاپو افتادند و حتی سفیر آمریکا در بیروت از متحدین خود یعنی مصری‌ها و اردنی‌ها خواست که تحریم‌ها را موقتاً بردارند و به لبنانی‌ها سوخت ارائه دهند. اگر همین را تنها اثر اعلام حرکت کشتی ایرانی به سمت لبنان در نظر بگیریم، شکست سختی برای آمریکایی‌ها و سیاست‌های تحریمی که علیه کشور لبنان اعمال کرده، است.
در حاشیه نشست بغداد صورت گرفت؛

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با رئیس‌جمهور مصر

وزیر خارجه کشورمان در جمع روسای هیات‌های شرکت کننده در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق و در حاشیه این نشست با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت‌وگو کرد.
البته هنوز همه علل و ابعاد خروج سراسیمه امریکا از افغانستان کاملا روشن نشده است ولی سقوط برق‌آسای کابل به دست طالبان و هجوم هزاران تن از مردم و اتباع دیگر کشورها به فرودگاه این شهر برای فرار از حاکمیت جدید این سوال بسیار مهم را مطرح می‌سازد که آیا کاخ سفید واقعا درک روشنی از اوضاع این کشور و خصوصا وضعیت دولت و ارتش نداشته است؟ یا همه‌ چیز برنامه‌ریزی شده و فقط برخی محاسبات اشتباه از آب درآمده‌اند؟
حملات روز پنجشنبه در کابل، دینامیسم پیچیده بین طالبان، شبکه حقانی و القاعده از یک‌سو و رقیب‌شان یعنی «داعش خراسان» از سوی دیگر را آشکار کرد. فرمانده امریکایی سنتکام بعد از این حملات تهدید داعش خراسان را «به‌شدت واقعی» توصیف کرد و مشاور امنیت ملی بایدن نیز یکشنبه گذشته گفته بود که تهدید داعش «شدید» و «مستمر» است.
عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر فعالیتی علیه ایران در آنسوی مرزها اتفاق افتاد و مسئولین آن کشور اقدامی نکنند، قطع به یقین جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود بر اساس قوانین بین المللی قائل است که از امنیتش دفاع کند.
پایگاه خبری "فارین پالیسی" بررسی می‌کند:

طالبان در افغانستان چگونه حکومت خواهد کرد؟

«شواهد ابتدایی حاکی از این هستند که افغانستان به احتمال فراوان توسط شورایی ۱۲ نفره از اعضای طالبان و شاخته‌های مختلف آن و همچنین برخی اعضای دولت سابق افغانستان رهبری خواهد شد».
گزارش الجزیره از اهداف سفر نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن؛

بنت به دنبال توقف مذاکرات وین

محمد الشرقاوی، استاد حل درگیری‌های بین المللی در دانشگاه جرج میسون گفت: نخست وزیر اسرائیل سعی دارد آمریکایی‌ها را در مورد مهار ایران قانع کرده و تاکید کند مذاکرات وین پایان یافته و به نتیجه‌ای نمی‌رسد. به گفته الشرقاوی، بنت می‌خواهد اسرائیل را یک قدرت منطقه‌ای نشان دهد که توان ائتلاف با متحدان عرب خود را دارد، اما بعید است که دولت بایدن با این طرح همراهی کند، چرا که استراتژی واشنگتن مستلزم تکمیل مسیر با ایرانی هاست.
قرار بود مأمور تشکیل کابینه، روز گذشته، فهرست وزیران پیشنهادی خود را به رئیس‌جمهور لبنان ارائه دهد؛ اما بنا به دلایلی نامعلوم این اقدام صورت نگرفت و به زمان دیگری موکول شد.