خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ایران به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه باید مراقب ابعاد پیدا و پنهان تحولات افغانستان باشد، در فضایی که طالبان حمایت بی‌چون و چرای پاکستان، عربستان، قطر، امارات، ترکیه و... را دارد سیاست خارجی ایران باید مبتنی بر کنش باشد نه واکنش! باید پذیرفت کشورهایی مثل پاکستان، عربستان، ترکیه، قطر و همچنین امارات و بحرین و... از این‌که ایران به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه مطرح است، خشنود نیستند! بنابراین حکمرانان‌شان با کمک اربابان‌شان در فرآیند زمان به دنبال تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران هستند.
در جلسه مشترک وزرای خارجه و نیرو عنوان شد؛

بررسی پیشنهادات دستگاه‌ها در خصوص مشارکت رئیسی در اجلاس شانگهای

در جلسه مشترک وزرای امور خارجه و نیرو، پیشنهادات دستگاه‌ها در خصوص مشارکت رئیس جمهور در اجلاس شانگهای و سفر دوجانبه به تاجیکستان در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
به نظر می‌رسد از 165 سال پیش که بر اثر فشار و تجاوز نظامی انگلیس در جنوب، ایران مجبور شد از شهر هرات درگذرد نگاه ما به افغانستان به‌کلی تغییر کرد و تضعیف شد.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران اشراف کامل بر تحولات افغانستان دارد و در جهت تامین منافع مردم افغانستان و ایران تلاش می‌کند تاکید کرد: در همین جهت جمهوری اسلامی ایران با گروهی که اکنون در افغانستان غلبه پیدا کرده در تماس است.
آمریکا از افغانستان خارج شد نه به‌دلیل طراحی توطئه‌ای برای ایران، روسیه و چین بلکه از آن حیث که نشانه‌هایی از افول قدرت خود را در نظام بین‌الملل احساس کرده و ضروری بود این نشانه‌ها جدی گرفته شود و تا حد امکان مورد مدیریت قرار گیرند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برای اینکه آرزوی ایران درباره افغانستان محقق شود تحولات افغانستان را دقیقاً رصد می‌کنیم؛ هرجا در این مسیر، افغانستان از ایران کمک بخواهد و انتظاری داشته باشد دریغ نخواهیم کرد.
پنجشیر در طول چهاردهه گذشته به نماد مقاومت ملی افغانستان تبدیل شده، این مقاومت در هر دوره خصوصیت‌ها و به تبع آن اقتضائاتی داشته است. تحولات امروز افغانستان، به سبب آنچه به نظر می‌رسد برنامه پیش‌بینی شده امریکا برای سرریز کردن ناامنی به مناطق پیرامون افغانستان باشد، برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است.
درگیری میان طالبان و پنجشیری‌ها همچنان ادامه دارد. سخنگوی جبهه مقاومت ملی می‌گوید که نیروهای طالبان به ارتفاعات دربند در مرز میان ولایت کاپیسا و پنجشیر رسیده بودند؛ اما عقب رانده شدند.
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس خروج نظامیان آمریکا از افغانستان را تحولی مثبت در منطقه خواند و گفت: هرچه منطقه از حضور نظامیان آمریکایی خالی شود برای ملت‌های منطقه دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.
کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

سفارتخانه‌های آمریکا پایگاه فرماندهی عملیات نظامی در منطقه

آمریکایی‌ها همواره از سفارتخانه‌های خود به عنوان یک مرکز مداخله و فرماندهی عملیاتی که در ابعاد سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی دنبال می‌کنند، استفاده می‌کنند. در دوره اخیر پس از این‌که آن‌ها احساس کردند که امکان فعالیت نظامی‌شان در برخی از کشورها نظیر عراق، افغانستان، لبنان و برخی کشورهای دیگر محدود شده است با افزایش امکانات سفارتخانه‌های خود، آن‌ها را در ابعاد نظامی نیز فعال کردند.
طالبان ادعا کرد که نیروهایش کنترل پنجشیر را به دست گرفته‌اند اما رهبر مقاومت خبر سقوط پنجشیر را تکذیب کرد و افزود: وضعیت سختی در منطقه حکم فرماست.
رئیس‌جمهور گفت: در صورت موافقت عراق، کسانی می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند که با تایید وزارت بهداشت و درمان هر دو دُز واکسن کرونا را زده باشند.
نیروهای طالبان و «جبهه مقاومت ملی» وابسته به احمد مسعود، روز پنج‌شنبه در دره پنجشیر وارد نبرد سختی با یکدیگر شدند و هر یک مدعی وارد آوردن تلفات سنگین به دیگری است. این در حالی است که طالبان اعلام کرده در آستانه تشکیل دولت است.

وزیر امور خارجه از تاکید و اهتمام ویژه وزارت‌ امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بر عملیاتی کردن توافق مشارکت راهبردی و پیگیری برنامه توسعه روابط با چین خبر داد.
اندیشکده کارنگی:

ذهنیت پوتین در مورد طالبان

آیا روسیه آماده پر کردن خلاء ناشی از خروج آشفته آمریکا از افغانستان و تقویت نفوذ خود در این کشور است؟ نباید خیلی زیاد درباره این موضوع با اطمینان صحبت کنیم. اگرچه مسکو علناً خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از منطقه را تشویق می کند اما مقامات روسی آنقدر هوشیار هستند که نکات منفی خروج آنان را درک کنند.
پایگاه تحلیلی «کریدل» بررسی می‌کند؛

عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

روی کار آمدن ابراهیم رئیسی خون تازه‌ای در رگ‌های محور مقاومت جاری کرده و ارسال سوخت از ایران به لبنان نشان می‌دهد تهران و حزب‌الله عزم خود را جزم کرده‌اند تا محاصره‌ی آمریکایی-صهیونیستی را بشکنند.