خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

امیرعبداللهیان مطرح کرد؛

اراده بازگشت به مذاکره را داریم

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی که تامین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد.
عملیاتی حساب شده در استان البیضاء آغاز شده اما هدف اصلی رزمندگان یمنی در این محور کوبیدن آخر میخ بر تابوت سعودی ها در استان راهبردی «شبوه» است که می تواند تحولات را در خاک یمن 180 درجه تغییر دهد.
مقامات سودان تمام دارایی‌های حماس در خاک این کشور را مصادره و تمام عملیات واریز پول به حماس و حساب‌های شرکت‌ها و افرادی که برای آن کار می‌کنند را مسدود کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اشاره از سرگیری مذاکرات تا پیش از نوروز گفت: مذاکرات احیا و شروع خواهد شد منتها به نتیجه رسیدن یا نرسیدن آن به غربی‌ها بستگی دارد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای برون رفت از بحران‌ها و مشکلات و رفع سوءتفاهمات و اختلافات، مسیر و راه‌حلی به جز دیپلماسی وجود ندارد،گفت: اولویت دولت سیزدهم تقویت روابط با همسایگان است.
رسانه‌های پاکستانی روز سه‌شنبه به نقل از سخنگوی دولت موقت طالبان گزارش دادند: طالبان ادعای مبنی بر هرگونه مداخله ایران و پاکستان در امور داخلی افغانستان را رد کرد و دروغ دانست.
کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

لزوم بازنگری در روابط ایران با کشورهای همسایه با محوریت کار اقتصادی

منابع فراوان معدنی، صنعتی، کشاورزی، استعدادهای درخشان، نیروهای خلاق و کارآمد و مبتکرینی که در بحث توسعه سیاست خارجی امروز در سایه دولت سیزدهم با رأی مردم انتخاب شدند یک فرصت بسیار طلایی پیدا کرده‌اند که یک بار دیگر در روابط با کشورهای همسایه با محوریت و اولویت کار اقتصادی، بازنگری داشته باشیم.
رئیس جمهور در پیام جداگانه به نخست وزیر و رئیس جمهور ارمنستان ضمن تبریک فرارسیدن روزملی این کشور،گفت: معتقدم با همت و جدیت طرفین می‌توان در دوره جدید به دستاوردهای چشمگیری در تحکیم امنیت نایل شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تاکید بر عدم انحراف در برنامه هسته‌ای گفت: باید با رفتار حرفه ای و فنی و به دور از نفوذهای سیاسی، روابط ایران و آژانس مبتنی بر قوانین و مقررات تسهیل و تسریع شود.
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

لغو تجاوزات و تحریم‌ها، شرط انصارالله برای مذاکره با سعودی‌ها

سعودی‌ها بیش از 6 سال گذشته اقدام به تحریم هوایی، زمینی و دریایی یمن کرده‌اند و تجاوز مجرمانه‌ای را علیه یمن شروع کرده‌اند اگر سعودی‌ها حسن نیت دارند باید تحریم‌ها و تجاوزات خود را لغو کنند سپس پای میز مذاکره بنشینند. تا زمانی که تجاوزات و تحریم‎ها ادامه داشته باشد انصارالله پای میز مذاکره با عربستان نخواهد نشست چرا که این مذاکرات تحت فشار، نتیجه‌بخش نخواهد بود.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: رئیس جمهور ایران، اعلام کرده‌اند که دولت خواهان مذاکرات نتیجه محور، با هدف برداشته شدن فشارها و تحریم های ناعادلانه علیه ملت ایران است.
به دلایلی که در نامه منتقدین برجسته شد نظیر این‌که آبروی آمریکا رفته، از این به بعد دیگر کسی به آمریکا اعتماد نمی‌کند و کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران جای آمریکا را در افغانستان پر خواهند کرد و دلایل متعدد دیگری که در آن نامه آمده، فاجعه بزرگی برای سیاست خارجه آمریکا رخ داده و درنتیجه انتقادهایی شدیدی به عملکرد بایدن وجود دارد.
در اوج قرون وسطا که کلیسای روم، اروپا را در چنگال خود قرار داده بود و بساط شکنجه و اعتراف‌گیری و تفتیش‌عقاید به امری روزانه تبدیل شده بود، بسیاری از متولیان دین به‌ نام دین مشغول عیش و نوش و سرمست قدرت بودند، مخالفانی که برخاستند و جلوی کلیسا ایستادند اتفاقا دیندارانی با ایمان بودند.
مقتدایی با اشاره به بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران؛

شورای همکاری خلیج فارس پایش را از گلیمش درازتر نکند/ از سرنوشت حسنی مبارک عبرت بگیرید!

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر مالکیت قطعی ایران بر جزایر سه گانه گفت: از شورای همکاری خلیج فارس انتظار داریم تا از طرح اظهارات مخرب خودداری کنند و از سرنوشت افراد چون حسنی مبارک و دیکتاتورهای منطقه که حرف های فراتر از حقوق خود مطرح می‌کردند درس عبرت بگیرند.
نخست‌وزیر پاکستان که کشورش در دوره‌ای میانجی‌گری ناموفقی را در روابط ایران و عربستان سعودی داشت، گفت که تفاهم میان تهران و ریاض به نفع منطقه و کل جهان است و کشورش از چنین تفاهمی حمایت می‌کند، چرا که مناقشه میان این دو قدرت منطقه‌ای فاجعه‌بار خواهد بود.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در آخرین مرحله از سفر سه روزه به کشور تاجیکستان، به منظور زیارت آرامگاه میر سیدعلی همدانی و دیدار با مردم کولاب، دقایقی قبل وارد این شهر شد.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بیانگر آغاز دوران جدیدی از سیاست امریکا در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه پس ‌از واقعه یازده سپتامبر بود.