ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درشت‌گویی و بلوف‌زنی کاخ سفید در گذشته نتیجه نداشته و اگر واشنگتن تصمیمش را بگیرد، توافق کاملاً در دسترس است.
خبرهایی که از وین مخابره می‌شود حکایت از رسیدن مذاکرات به «پیچ آخر» دارد.
رافائل گروسی گفت: قطعا رایزنی‌های دائمی با ایران به اشکال مختلف به طور حضوری، مجازی و سایر شکل‌ها داریم و به سختی برای رسیدن به توافق کار می‌کنیم.
سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، امروز (چهارشنبه)، با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در بغداد دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
گفت‌وگوها به منظور احیای برجام پس از سه ماه مذاکرات بی وقفه و تنگاتنگ میان ایران و ۱+۴ با جدیت ادامه دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه:

قطعنامه شورای امنیت درباره یمن

سخنگوی وزارت خارجه گفت: قطعنامه شورای امنیت درباره یمن تبعات منفی در مسیر صلح دارد.
«عربستان سعودی با استفاده از اهرمِ اعطای کمک‌های اقتصادی به پاکستان، عملا این کشور را در دستورکار‌های خود جذب کرده است. رهبری پاکستان نیز به این کمک‌ها چشم دوخته تا بتواند چالش‌های اقتصادی خود را مخاطب قرار دهد. درست به همین دلیل است که شاهدیم در عرصه سیاست خارجی نیز پاکستان عملا چرخش قابل توجهی را به سمت سعودی‌ها از خود نشان می‌دهد.»
ترکیب دیپلمات‌های ارشد و کارشناسان حرفه‌ای تیم ایران در مذاکرات وین همراه با ابتکاراتی که تاکنون منجر به پیشرفت گفت‌وگوها در وین شده، نشانگر جدیت ایران برای تسریع روند گفت‌وگوها و رسیدن به توافق نهایی است؛ اما طرف غربی همچنان سرنوشت مذاکرات را با تعیین ضرب‌الاحل‌های تصنعی تهدید می‌کند.
بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد. شکاف در میان نیرو‌های سیاسی در ایران به اندازه‌ای شدت گرفته که حتی موضوعی مانند جنگ روسیه علیه اوکراین، باعث ایجاد یک دوقطبی جدید داشته است. دعوای اصولگرایان و اصلاح طلبان بر سر علت این جنگ بالا گرفته است.
چهارمین روز جنگ نیز برای روس‌ها روز پیروی نبود؛ جنگ شهری و مقاومت گسترده نیروهای اوکراینی در خارکیف ادامه دارد، با اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه و قطع دسترسی تعدادی از مهم‌ترین بانک‌های این کشور به سوییفت موافقت شده است و روند کند پیشروی نیروهای روسیه در خاک اوکراین باعث شده نگرانی‌های زیادی در مسکو درخصوص ادامه جنگ به وجود آید.
سفیر ایران در مسکو گفت: ائتلاف جدیدی در عرصه بین المللی با محوریت روسیه و چین و با توجه به رویکردی که ایران در ۴۳ سال اخیر پس از انقلاب در پیش گرفته در مقابل یک جانبه گرایی آمریکا و غرب در حال شکل گیری است.

درخواست با تاخیر سفارت ایران:

ایرانیان از اوکراین خارج شوند

با توجه به اینکه در شرایط کنونی آسمان اوکراین بسته است، رایزنی های سفارت با دولت اوکراین به منظور کسب مجوز پرواز در صورت رفع محدودیت ها ادامه دارد و مراتب متعاقبا طی اطلاعیه‌های بعدی اعلام می گردد.
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا از رسیدن به یک‌ توافق در مذاکرات وین در چند روز آتی و آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران خبر داد.
امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با همتای انگلیسی تسریع در دستیابی به توافق در وین را نیازمند اراده جدی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع گرایانه از سوی طرف های غربی خواند و ابراز امیدواری کرد سه کشور اروپایی نقشی سازنده ایفا کنند.