ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

بریتانیا نیز اعلام کرده که «واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ به تدریج حذف می‌شود.
مایک پنس گفت: باید هر کسی که بر سر میز مذاکره در وین حاضر می‌شود بداند که در سال ۲۰۲۵، زمانی که رئیس‌جمهور و دولت ما یک جمهوری‌خواه خواهد بود -چنانچه برنامه جامع اقدام مشترک احیا شود- ما در دولت جدید بخشی از یک گروه آمریکایی خواهیم بود که برای پایان دادن به توافق هسته‌ای اقدام خواهیم کرد
مذاکرات در وین پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک بین نمایندگان گروه 1+4، اتحادیه اروپا و ایران سرانجام به پایان رسیده است.
روند تنازع را به سویی سوق می‌دهد که تحقق آتش بس و صلح؛ به سادگی و در اسرع زمان؛ میسور نخواهد شد وهمچنان آنچه که اکنون در اوکراین جریان دارد.
شمخانی گفت: امضای سند ترتیبات تشکیل کمیسیون امنیتی مشترک میان دولت های جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ازبکستان گامی مهم در مسیر افزایش مناسبات همه جانبه بین دو کشور است.
علی باقری کنی در سه ماه گذشته حضور و نمایش رسانه‌ای بسیار اندکی داشته و صبر و متانت مثال‌زدنی در برابر انتقادات شدید، به خرج داده است.
سفیر روسیه در ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه این کشور در مورد تضمین‌های برجامی و ارتباط دادن آن با تحریم‌های روسیه پس از تحولات اوکراین گفت: سو تفاهمی در این خصوص پیش آمده است.
ابتکار ایران با کارت آژانس اتمی؛

پایان مذاکرات وین در انتظار تصمیم آمریکا

ابتکار هوشمندانه ایران برای پایان دادن به پرونده‌سازی رژیم صهیونیستی در آژانس بین المللی انرژی اتمی که در حساس‌ترین برهه مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت گرفت، اصلی‌ترین مستمسک غرب را برای تعلل در اخذ تصمیمات سیاسی گرفت و اینک اعلام پایان گفت‌وگوها در انتظار اراده جدی طرف آمریکایی است.
خطیب‌زاده گفت: توافقی که در وین انجام می‌شود توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل تعیین می‌کند و این مسیر یک شبه برای آمریکا نخواهد بود.
سال ۱۹۹۱ حسن الترابی از رهبران اخوان المسلمین در سودان کنگره‌ای را در خارطوم پایتخت آن کشور برگزار می‌کند، در آن نشست سیاسی اخوانی‌های سودان از برخی رهبران گروه‌های سیاسی در منطقه دعوت کرده و حتی اسامه بن‌لادن در یکی از بخش‌های آن به بیان نظرات خود درباره آینده آفریقا می‌پردازد.
رافائل گروسی گفت: قطعا رایزنی‌های دائمی با ایران به اشکال مختلف به طور حضوری، مجازی و سایر شکل‌ها داریم و به سختی برای رسیدن به توافق کار می‌کنیم.
مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی ادامه دارد که این گفت‌وگوها به مراحل حساس و مهمی رسیده است و مذاکره‌کنندگان کشورها در حال کار بر روی متن پیش‌نویس توافق هستند.