ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

منابع عبری خبر دادند که تل‌آویو به‌دلیل هراس از ایران و جنبش حزب‌الله لبنان با خرید مقادیر زیادی تجهیزات نظامی موافقت کرده است.
نخست وزیر و برخی از مقام‌های انگلیس روز یکشنبه در پیام‌های جداگانه‌ای عید نوروز باستانی و فرا رسیدن سال جدید شمسی را به ایرانیان و سایر کسانی که در سراسر جهان آن را جشن می‌گیرند، تبریک گفت.
سفیر ایران در روسیه مطرح کرد:

بزرگ‌ترین رویداد سال 1400

سفر ریاست محترم جمهور جناب دکتر رئیسی به فدراسیون روسیه بود.
پس از حدود یک‌سال مذاکرات سنگین و فشرده، اخبار و شواهد حکایت از قریب‌الوقوع بودن «احیای برجام» دارند و به نظر می‌رسد واشنگتن نیز در حال پذیرش «آخرین شرط مهم تهران» است. موج جدید خوش‌بینی‌ها پس از اظهارنظر روز چهارشنبه رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد.
دو مقام ارشد آمریکا:

توافق در وین نزدیک است

یک قانون‌گذار دموکرات گفت: حصول توافق نزدیک است، فقط منتظر ایرانند، روسیه از درخواست لغو معافیت از تحریم منصرف شده است.
جن ساکی گفت: دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای به نفع ما نیست. و روسیه عضوی از گروه ۱+۵ است. بنابراین، پیگیری برای رسیدن به یک‌توافق در راستای منافع ملی ما خواهد بود.
راشا تودی رسانه روسی با انتشار خبری در مورد غرق شدن کشتی تجاری متعلق به امارات از واژه جعلی «خ.ل.ی.ج ع.ر.ب.ی» به جای «خلیج فارس» استفاده کرد.
طرفین غربی یکدیگر را مسئول چنین شرایطی معرفی می کنند، اما خوب یا بد، توافقی در حال شکل‌گیری بود که در صورت تحقق، فرصتی دوباره را به ایران برای ایجاد موقعیتی متفاوت از آنچه به آن مبتلاست، ایجاد می‌کرد.
جمهوری اسلامی ایران، موجب رفع نگرانی‌های واقعی و تصنعی در مورد احتمال شکست مذاکرات وین به دلیل درخواست جدید مسکو شد و شرایط جدیدی را شکل داد.
طبیعی است که آمریکا و اروپا در زمینه برجام تلاش کنند که هم با ایران و هم با روسیه در تماس باشند و روسیه را قانع کنند که از درخواست‌هایش چشم‌پوشی کند.