ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

جمهوری اسلامی ایران در برابر تحولات موجود در اوکراین راهبرد بی طرفی فعال را اتخاذ کرد؛ یعنی نه له و نه علیه این اقدامات واکنش نشان داد.
یک تصمیم و توئیت کافی بود تا مذاکرات دور هشتم احیای برجام در هتل کوبورگ وین در جهت برداشته شدن تحریم‌ها و رسیدن به توافق متوقف شود و طرفین برای مدت کوتاهی عازم پایتخت‌های خود شوند.
رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش‌های خود علیه ایران در تلاش است تا با همراه کردن اعراب خلیج‌فارس ائتلافی شبیه به ائتلاف ناتو طراحی کند. صهیونیست‌ها قصد دارند تا با تکمیل روند عادی‌سازی روابط با دولت‌های عربی به بهانه تهدید ایران، زمینه را برای خروج از انزوا و حضور گسترده در منطقه فراهم کنند. با این حال تحلیلگران بر این باورند که امکان همراهی قطر، عمان و کویت با این نقشه بسیار بعید است و حتی عربستان و امارات به‌دلیل ملاحظات امنیتی و سیاسی به این ائتلاف تن نخواهند داد.
علی اف گفت: معتقدم که امروز چشم اندازهای زیادی برای توسعه بیشتر همکاری های متقابل و سودمند ما وجود دارد.
مذاکرات وین در حالی ادامه پیدا می‌کند که طرف آمریکا هنوز تصمیم خود را اتخاذ نکرده و تلاش می‌کند که با بازی‌های رسانه‌ای، به جای لغو موثر تحریم‌ها، زیاده‌خواهی و درخواست‌های فرابرجامی خود را پیش ببرد.
جمهوری اسلامی ایران در عین اینکه، رژیم اسرائیل را مسئول کامل تمامی عواقب این اقدامات جنایتکارانه می‌شناسد و به‌ طور جدی به این رژیم درباره ارتکاب اقدامات ماجراجویانه و شرورانه در منطقه هشدار می‌دهد، حق ذاتی دفاع از خود را وفق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، در پاسخ به چنین اعمال مجرمانه‌ای در هر زمانی که تشخیص دهد، محفوظ می‌دارد.
سعید خطیب زاده گفت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد.
لاوروف با اعلام اینکه تحریم‌ها علیه روسیه به «مشکلی» برای احیای برجام تبدیل شده‌اند، رسما مذاکرات احیای برجام را به جنگ اوکراین مرتبط کرد.
سعید خطیب‌زاده گفت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود.