ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

پس از سفر هفته گذشته مصطفی الکاظمی به تهران و نیز گمانه‌زنی‌هایی که اعلام می کند وی نتایج سفرش به ایران را به اطلاع محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی رسانده است، روز گذشته وبسایت الفرات نیوز به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که اعلام ازسرگیری روابط بین عربستان و ایران احتمالا در بغداد و با حضور مقامات دو کشور و در حضور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق انجام شود.
چراغ سبز فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو قرار است بزرگ‌ترین گسترش ائتلاف نظامی غربی به رهبری ایالات متحده در چند دهه اخیر را به همراه داشته باشد. در همین حال، G7، متشکل از کشورهای ناتو و هم‌پیمان ایالات متحده یعنی ژاپن، خط سخت‌تری را علیه روسیه و چین اتخاذ کرده است.
وزیر امورخارجه پیشین آمریکا با انتقاد از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، آن را ناکافی توصیف کرد و بازگشت به آن را نیز خطرناک دانست.
مذاکرات دوحه نشان داد که تا این ساعت ایالات متحده علی رغم جدیت ایران، فاقد توان برای تقویت عنصر تصمیم گیر ایجابی در جهت ایفای نقش غیر وسترن و متمدنانه است و به جای برداشتن دیوار بی اعتمادی به تزلزل و بلندتر کردن این دیوار مبادرت می ورزد.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً غیرمرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد اینکه آیا می‌خواهد توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نبود
رئیس جمهور در دیدار با همتای روسی خود، بر ضرورت حمایت دو کشور از تقویت کریدور شمال-جنوب تاکید و اظهار داشت: ایران و روسیه ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های انرژی از جمله سوآپ دارند.