ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

تروئیکای اروپا روز شنبه در بیانیه‌ای از طرح درخواست ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند، این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد. این اقدام تروئیکا با استقبال نخست وزیر رژیم صهیونیستی رو به رو شد.

یکی از اقداماتی که امریکا به زعم خود می‌خواهد در تثبیت جبهه ضد ایرانی حتی در صورت خروج خود از منطقه انجام دهد، ایجاد یک ائتلاف ضد ایرانی و یا بهتر است بگوییم موازنه امریکایی و استکباری در منطقه با همپیمانان خود در مقابل محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها و سازمان‌هایی است که با ایران دوست و همپیمان هستند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به پاسخ ایران به پیش‌نویس احیای برجام، گفت که واشنگتن به هر قیمتی، حاضر به پیوستن مجدد به مذاکرات نخواهد بود.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل مدعی شد که نخست وزیر موقت اسرائیل در گفت‌وگوهای اخیر با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و دیگر مقامات این کشور این پیام را دریافت کرده است که توافق بین تهران و قدرت های جهانی در آینده نزدیک امضا نخواهد شد.
ایران به عنوان بخشی از افزایش همکاری دفاعی خود با روسیه، دنبال ارتقاء جنگنده‌های میگ-۲۹ فالکروم قدیمی خود به «میگ-۲۹ اس ام تی» است که می‌تواند آنها را قادر سازد تا چند سال دیگر به عملیات خود ادامه دهند.