ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی سازمان ملل با ابراز نگرانی درباره آنچه افزایش خشونت علیه معترضان در ایران عنوان کرد، خواستار حل‌وفصل وضعیت کنونی در ایران از طریق گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز شد.

با تصویب سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران از زمان اجرایی شدن برجام، سوال مهم این است که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت تا چه حد جدی است؟ و آیا مکانیسم ماشه نیز فعال خواهد شد؟
نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با ارسال یادداشتی به خبرگزاری آسوشیتدپرس، ادعای سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در منطقه، مبنی بر ارسال محموله هفتاد تنی سوخت موشک از سوی ایران به مقصد یمن را تکذیب کرد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌اش مدعی شد که به دلیل اجرایی نشدن تعهدات هسته‌ای ایران از جمله تعهداتش در پروتکل الحاقی، آژانس نتوانسته است فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی‌اش را به درستی انجام دهد.
سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به اینکه کدام طرف ناقض برجام است و در مذاکرات رفع تحریم‌ها اراده سیاسی لازم برای بازگشت به برجام را نشان نداد، ادعا کرد که ایران در شهریور ماه گذشته با طرح خواسته‌های غیر ممکن امید بازگشت به برجام را از بین برد.
در ادامه اقدامات و سیاست‌های مداخله‌جویانه اخیر، رییس جمهور فرانسه امروز در حاشیه نشست سران جی۲۰ با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه و رویکرد آن در روابط دوجانبه با این کشور، از ایران خواست «به آرامش و روحیه همکاری» بازگردد!
انتخابات میان‌دوره‌ای۲۰۲۲ آمریکا به پایان رسید. هرچند نتیجه نهایی انتخابات کنگره آمریکا مشخص نشده، اما تقریبا روشن است که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را کسب کردند و در مجلس سنا هم قدرت به فاصله اندک در دست دموکرات‌ها است و به این شکل توازن قدرت در کنگره وجود دارد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به ماجرای مرگ مهسا امینی واکنش نشان داد و برای توافق هسته ای با ایران شرط گذاشت.
معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از دولت و ملت عراق که خدمت‌رسانی و پذیرایی مناسبی از زوار اربعین انجام دادند، افزود: مردم عراق هرچه در توان داشتند در طبق اخلاص قرار دادند و خدمات شایسته‌ای به زائران ارائه کردند تا چنین حماسه بزرگ و مهمی شکل بگیرد.