ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره سخنرانی رییس جمهور این کشور درباره ایران در سازمان ملل و اظهارات اخیر مالک شرکت اسپیس ایکس درباره ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایران پاسخ داد.
حضور در نیویورک و دیدار شب گذشته رئیسی با رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌شورای اروپا، قابل‌پیش‌بینی‌ترین بخش سفر رئیس‌جمهور ایران به مقر سازمان ملل در نیویورک بود که ظاهراً ابتکاراتی از سوی دوطرف هم مطرح شده است. از میان اروپاییان، فرانسه همواره به‌گونه‌ای در سیاست‌خارجی خاورمیانه‌ای خود بازی کرده است که بتواند پرستیژ دیپلماتیک کشورش را با ایران حفظ کند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت کنونی آمریکا مدعی مخالفت با تصمیم‌های دولت قبل و بازگشت به توافق است، گفت: ما تاکنون رفتار عملی و جدی که نشانه جبران رفتارهای گذشته و رفع تحریم‌های ظالمانه باشد، مشاهده نکرده‌ایم.
میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: حتی اگر مذاکرات هسته‌ای وین به بن بست رسیده باشد، نمی‌توان ایران را در این مورد به تنهایی مقصر دانست.
رییس جمهور ازبکستان در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای عضویت کامل ایران در این سازمان را اعلام کرد.
اتحادیه اروپا مدعی شد که تهران از جلسه قبلی شورای حکام، با آژانس تعاملی نداشته؛ هیچ پیشرفتی در شفاف سازی موضوعات پادمانی باقیمانده حاصل نشده است.
گوترش از ایران خواست که «گفت‌وگوهایی جدی» درباره تحقیقات بازرسان آژانس که طی هفته‌های گذشته به یکی از چالش‌ها در مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است، انجام دهد.
یک مقام ارشد آمریکایی در حالیکه دولت جو بایدن رویکرد دوگانه فشار و دیپلماسی را در قبال ایران در پیش گرفته و مذاکرات وین نیز در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن است، ادعا کرد که دولت بایدن علاقه مند به احیای برجام است.
روزنامه گاردین با دست یافتن به نسخه‌ای از یک کتاب درباره سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا که در روزهای آتی منتشر خواهد شد، نوشت که او در پی صدور دستور ترور شهید سردار سلیمانی، می‌ترسید ایران به انتقام این اقدام او را ترور کند.
نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام در بیانیه‌ای با تکرار ادعای مقامات این کشور درباره عزم ایران برای احیای توافق هسته‌ای، گفت که کشورش آماده است توافقی بر سر بازگشت به برجام انجام دهد.