ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نخستین دور مذاکرات ایران و عربستان درباره حج ۱۴۰۲ به صورت وبینار انجام شد و بر این اساس، مقامات حج دو کشور تا یک ماه آینده در عربستان با یکدیگر دیدار و تفاهم‌نامه حج را امضاء می‌کنند.
وزیر امور خارجه آمریکا در یک سخنرانی به بیان ادعاهایی درباره ایران، از جمله در زمینه نقش آن در منطقه، روابط آن با روسیه، موضوع احیای توافق هسته‌ای و اتفاقات اخیر ایران پرداخت.
نقش موثر درآمدهای نفتی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور با توجه به کاهش میزان درآمدهای نفتی در اثر تحریم‌های نفتی آمریکا غیرقابل انکار است
معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار داشت: دو طرف ضمن مرور روابط دوجانبه در چند ماه گذشته، چارچوب‌ها و سازوکارهایی را برای پیشبرد روابط با توافق یکدیگر تعبیه کردند.
رییس سازمان جاسوسی اسراییل (موساد) تهدید کرد، اگر رژیم تل آویو به طور مستقیم یا از طریق نیرو‌های نیابتی ایران مورد حمله واقع شود، اسراییل مجازات آمران و عاملان را در خاک ایران انجام خواهد داد.
روسیه در برابر غرب است؛ مخالفانش پادوی آمریکا و اروپا هستند

کیهان باز هم سنگ روسیه را به سینه زد

روزنامه کیهان باز هم به منتقدان رابطه گسترده با روسیه در حین جنگ این کشور علیه اوکراین حمله کرد.
نشست دوره ای و عادی شورای امنیت سازمان ملل در روز ۲۸ آذر برای بررسی چهاردهمین گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگزار می شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران، در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که آمریکا و شرکای اروپایی آن مخالف این اقدامند و قبلا آن را «با صراحت» به ایران اعلام کرده‌اند.
دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه و رئیس‌جمهور پیشین این کشور گفت: این اقدام و عقب‌نشینی اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نشان داد که اتحادیه اروپا چیزی جز عروسک خیمه‌شب بازی آمریکا نیست.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: مذاکرات به خاطر شروطی که تهران به طور مکرر در روند مذاکرات تعیین می‌کرد، طولانی و دچار وقفه شده است.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، درباه وضعیت احیای برجام گفت: به دلیل صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، سرنوشت برجام پیچیده شده است.
آیت الله رئیسی با اشاره به روابط ایران و عراق بیان داشت: امیدوارم بتوانیم روابط ایران و عراق را ارتقا بدهیم؛در مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی در حال حاضر با عراق همکاری داریم و امیدواریم در دوره جدید این‌ همکاری‌ها ارتقا پیدا کند.
کاخ سفید بار دیگر از تداوم آشوب ها در ایران و نیز وقوع ناآرامی ها در چین حمایت کرد. هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین از پاسخگویی درباره دستکاری پرچم ایران توسط فدراسیون فوتبال آمریکا طفره رفت.
اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته تلاش کرد تا بتواند با میانجی‌گری بین ایران و آمریکا با یک تیر چند نشان بزند. آنها بر این باور بودند که می‌توانند با بسته‌های پیشنهادی هم موضوع «برجام» را حل کنند و هم بتوانند به‌نوعی «بحران انرژی» خود که بر اثر تحریم روسیه ایجاد شده است را برطرف کنند.
نخست وزیر پیشبرد امور لبنان خبر داد که درباره موضوع کمک های سوختی ایران به لبنان از آمریکایی ها سوال کرده و هنوز پاسخ رسمی در این زمینه دریافت نکرده است.