ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نشست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مهندس محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و نیز دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران صنعت هسته‌ای ایران شامگاه جمعه ۱۲ اسفندماه برگزار شد.

دادگاه قانون اساسی بلژیک روز جمعه درخواست اعضای گروهک تروریستی منافقین برای لغو قرارداد تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک را که پیشتر در ماه ژوئیه به تصویب رسیده بود، رد کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.
نشریه آمریکایی مشهور از اختلاف غرب درباره ایران در نشست آتی شورای حکام خبر داد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، مدعی شد که همه گزینه‌ها هم روی میز است.
گروسی طی هفته‌های گذشته این را روشن کرد که در صورتی که دعوتی برای او جهت گفت‌وگو با رئیس‌جمهور ارسال شود آماده سفر به تهران خواهد بود.
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه در واکنش به گزارش آژانس مبنی بر افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران نوشت: «در واقع سیاست ترامپ و بایدن در قبال تهران محرک اصلی توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران است.»
در شرایط کنونی که جمهوری اسلامی ایران به دلیل مشکلات داخلی و بین المللی، بصورت مستقل از امکان میانجیگری برای پایان دادن به این جنگ برخوردار نیست، می تواند با جلب نظر مقامات کرملین و در همراهی با چین و بلاروس ائتلافی برای پایان دادن به جنگ اوکراین تشکیل دهد و کشورهای اروپایی و آمریکا را از تلاش برای تداوم این جنگ بازدارد.
معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا با اذعان به ارتقای ظرفیت غنی‌سازی ایران، احیای برجام را گزینه بهتری برای محدود کردن دوباره برنامه هسته‌ای ایران دانست.