ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان همواره با فراز و نشیب زیادی همراه بوده است و با توافق دهم مارس در چین، ریاض و تهران وارد مرحله جدیدی از تنش زدایی پس از هفت سال قطعی روابط، شدند.

آمریکا مدعی تمایل به راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای است ولی مشکل اصلی اینجاست که حتی حاضر نیست کوچک‌ترین ریسکی را جهت دستیابی به این راه‌حل انجام دهد.
نخست وزیر پیشین عراق در اظهاراتی به سفر اولش به تهران به عنوان نحست وزیر و دیدار با مقامات ارشد ایرانی و دیگر مسائل مربوط به وساطت بغداد میان ایران و عربستان و ایران و آمریکا پرداخت.

معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا مدعی شد که احیای توافق هسته‌ای با ایران راه را برای دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای هموار می‌کند.

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تحلیلی به بررسی ابعاد مختلف توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان با کمک چین پرداخت و آن را عاملی برای کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه دانست.
یک مقام سابق آمریکایی با بررسی نقش پکن در حصول توافق میان تهران و ریاض برای عادی‌سازی روابط خاطر نشان کرد: تعجب‌آور نیست اگر خبر بعدی، از سرگیری مذاکرات احیای برجام با میانجی‌گری چین باشد.

انتشار خبر توافق ایران و عربستان، چند روز پس از خبر توافق ایران و آژانس، دومین شوک کاهشی را به بازار ارز و سکه وارد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد روز گذشته نرخ دلار در معاملات غیررسمی فردایی تا کانال ۴۴هزار تومان نیز پایین آمد.