ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رسانه های باکو از جمله سایت «آخار» در مقابل توضیح خواهی وزارت خارجه ایران از باکو در رابطه با تشکیل جبهه متحد با صهیونیست‌ها علیه ایران نوشتند: ایران اگر جرات دارد، از اسراییل توضیح بخواهد.
معاون وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری بر تعهد آمریکا نسبت به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد.
در سالی که گذشت، جهان روزگار پر آشوبی را از سرگذراند. از شدت گرفتن جنگ در اوکراین تا تنش بی‌سابقه در روابط دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا که طنین لرزه بر پایه‌های جهان تک قطبی را تداعی کرد.
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره برجام، بار دیگر با تکرار اتهامات همیشگی ضدایرانی اعلام کرد که برجام در دستور کار نیست اما دیپلماسی همچنان بهترین راه در قبال ایران است.
اروپاییان، از یک سو آنچه در خاک کشورهایشان می گذرد را کتمان کرده و در مقابل، از بحران در ایران سخن می گویند که مصداق و نمادی برای تاویل و تفسیر آن وجود ندارد! این همان سیاست دوگانه ایست که بارها آن را از سوی مقامات اروپایی دیدیم.
از یک چشم انداز ایرانی، توافق اخیر حاکی از پیاده سازی راهبردی بود که ابراهیم رییسی در اوت ۲۰۲۱ که به ریاست جمهوری رسید، اعلام کرد- کاهش پافشاری بر رسیدن به توافقی با قدرت های غربی و تمرکز بر محیط همسایگی ایران.
رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها فقدان اراده از سوی تروئیکا و آمریکا برای تکمیل روند گفت‌وگوهای وین را اصلی‌ترین مانع دست‌یابی به توافق نهایی برای ازسرگیری اجرای برجام توصیف و تصریح کرد که طرف‌های غربی تمایل خود را به جمع‌بندی مذاکرات از دست داده‌اند.
سخنگوی پنتاگون با طرح این ادعا که مطمئن هستیم پهپادی که تاسیسات ما در سوریه را هدف قرار داد، ایرانی بوده است، گفت: این مسئولیت ایران است که امنیت و ثبات را در منطقه نقض نکند.
نخست وزیر رژیم صهونیستی در جریان سفرش به لندن درحالی به ملاقات وزیر کشور انگلیس رفت که طرح مورد حمایت او، درخصوص افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی انگلیس به فنا رفته و به نظر می‌رسد که لندن تمایلی به تشدید تنش‌های دیپلماتیک با ایران در این زمینه ندارد.