ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای برخی رایزنی‌ها در ژنو به سر می‌برد، عصر روز چهارشنبه با وولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر دیدار و درباره وضعیت تاسف‌بار حقوق بشر در غزه و نقض نظام‌مند و هدفمند حقوق بشر در این منطقه و تلاش برای توقف جنایات جنگی و قتل عام مردم فلسطین گفتگو کرد.

انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ضربه بسیار بزرگ و دردناکی به امریکایی‌ها بود که تاکنون نه تنها التیام پیدا نکرده بلکه روز به روز شدت و عمق آن بیشتر خود را نشان داده است. در واقع این انقلاب، خیزش تمدنی ملت ایران و آغاز بیداری مسلمانان برای رهایی از قرن‌ها سلطه بود و این بهترین انگیزه را برای افزایش دشمنی‌های امریکا با ایران و ایرانی‌ها فراهم کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی با تاکید بر اهمیت ازسرگیری مذاکرات وین گفت که علیرغم مشارکت نداشتن کشورهای منطقه در این مذاکرات، نگرانی‌های آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
آمریکا می داند که چند نیروی بازدارنده در منطقه است که نمی تواند این کار را انجام دهد. نخست؛ کشورهای عربی که خصوصا عربستان و امارات متحده عربی و قطر که گرچه دوست آمریکا هستند، اما در عین حال نمی خواهند که این منطقه دچار تنش شود چون به ضررشان است که تنگه هرمز با تغییراتی روبه رو شود و عبور نفتکش ها محدود شود.
آمریکا از چین خواسته با استفاده از روابط خود با ایران و دیگر کشورهای منطقه غرب آسیا، از گسترش دامنه درگیری‌ها در این منطقه در نتیجه جنگ غزه جلوگیری کند.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ضمن اشاره بر پرهیز واشنگتن از درگیری با ایران، تاکید کرد که این کشور تمام اقدام های لازم را برای محافظت از نیروها و منافع برون مرزی خود انجام خواهد داد.
«علیرضا دلخوش» سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا، امروز (سه‌شنبه) استوارنامه خود را به «وانیل ویکرمسینگه» رئیس‌جمهور این کشور تسلیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نشست وزرای خارجه روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان که دیروز به میزبانی ایران برگزار شد، اظهارنظر کرد.