ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

کنار هم قرار دادن تجربه ۲۲ سال قبل عملکرد طالبان با آنچه امروز انجام می‌دهد، ایجاب می‌کند مسئولان ایرانی به مهندسی معکوس در تعامل با این گروه غیرقابل اعتماد و غیرقابل تطهیر روی آورند.
مهمترین چالش از ناحیه اسرائیل است که به دلایل متعددی سعی دارد اقدامات ایذایی علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد. این نوع اقدامات در سال‌های گذشته نیز در قالب خرابکاری وجود داشته. اما بار اصلی این چالش به دوش آمریکایی‌ها است.
بعد از یک دوران طولانی رقابت و خصومت بین عربستان سعودی و ایران که در ایجاد آن عوامل متعدد داخلی و خارجی دخیل بوده‌اند، با تمهیدات طرفین و کشورهایی که از حسن روابط دو کشور نفع می‌برند، روند بازسازی روابط بین ایران و عربستان با سرعت خیره‌کننده‌ای به سمت بهبود پیش رفته و جدیدترین اقدام، بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت طرف مقابل است.
نخست‌وزیر اسرائیل طی یک گفت‌وگوی مطبوعاتی اذعان کرد: «برقراری صلح با عربستان سعودی و جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای از بزرگترین اهدافی است که از زمان بازگشت به قدرت برای خودم تعیین کردم».
سه وزارتخانه ایالات متحده آمریکا درباره خرید، توسعه و تکثیر هواپیماهای بدون سرنشین ایران بیانیه ای را به جامعه جهانی ارائه و منتشر کردند و در این باره هشدار دادند.
آمریکا و ایران پس از انتشار اخبار متعدد درباره توافق موقت، پنج‌شنبه و جمعه هرگونه توافق در آینده نزدیک را رد کردند. در اینجا پرسشی که مطرح می‌شود، این است که چرا آمریکایی‌ها توافق موقت را تکذیب می‌کنند؟
مرکز مطالعات امنیتی و مرکز دایان رژیم صهیونیستی اقدام به برگزاری کنفرانسی درباره کشورهای منطقه کردند، شرکت کنندگان در این کنفرانس تاکید کردند که روابط حسنه میان تهران و ریاض به زیان تل آویو است.
هشدار جدی به دولت رئیسی درباره طالبان:

به‌ زودی همسایه اسرائیل دوم خواهیم بود اگر...

کشور افغانستان اکنون در اشغال گروهی است که با رژیم صهیونیستی روابط پنهانی دارد. اگر امروز به جای حمایت از مردم افغانستان به فرصت ‌سوزی ادامه دهیم، به‌ زودی همسایه اسرائیل دوم خواهیم بود!
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به بازگشایی اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان سعودی گفت که واشنگتن همواره گفت‌وگوهای مستقیم و دیپلماسی را از جمله میان ایران و دولت‌های منطقه تشویق کرده است.
در حالی که بسیاری از مقام‌های اسرائیلی نسبت به شکاف‌های روزافزون در ساختار این رژیم هشدار می‌دهند، وزیر جنگ این رژیم مدعی شد که در صورتی که حمله به ایران ضروری شود، همه اسرائیل متحد خواهد شد.