ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی ناتو مدعی شده ایران «مسئولیت ویژه» برای متوقف‌کردن حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی دارد.
افزایش حملات نیروهای مقاومت و تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، تهران را در کنار چین و روسیه، به چالشی جدید برای غرب تبدیل کرده است.
ایران دومین دارنده بزرگ ذخایر گاز طبیعی (اندکی کمتر از روسیه) و جزو پنج کشور نخست دارنده بیشترین ذخایر اثبات شده نفت خام است. اما بازار مصرف، تکنولوژی و سرمایه (که هر سه مورد در راستای تامین نیاز‌های اقتصادی ایران است) در اتحادیه اروپاست.
اگر جنگ غزه تداوم داشته باشد ممکن است توانایی یا تمایل بیش‌تر قدرت‌های منطقه برای در حاشیه ماندن کم‌تر شود. اگر جنگی جدی بین اسرائیل و حزب‌الله اتفاق بیافتد، و اگر ایران مجبور شود فعالانه‌تر مداخله کند و ایالات متحده ناگزیر به ورود به نفع اسرائیل بشود، ناگهان با یک درگیری منطقه‌ای مواجه می‌شویم که ما در دهه‌ها گذشته تجربه آن را نداشته‌ایم.
رسانه‌های ترکیه‌ای در آستانه دیدار روسای جمهوری ایران و ترکیه، به محورهای احتمالی گفت‌وگوهای آن‌ها اشاره کرده و گزارش دادند که موضوع حل‌وفصل مناقشات در نوار غزه نیز از جمله این موضوعات خواهد بود.
ارتش صهیونیستی به واحد ها و مراکز نظامی خود در بلندی های اشغال شده جولان آماده باش داده است. اما در همین زمینه سوالات مختلفی در محافل سیاسی و تحلیلی بویژه در فضای مجازی مطرح است؛ از جمله این که چرا سیستم های پدافندی و ضد موشک اس 300 و اس 400 در سوریه برای مقابله با موشک های ارتش صهیونیستی فعال نمی شوند.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت اگر آمریکا و سه کشور اروپایی مانع احیای برجام نمی‌شدند، غنی‌سازی اورانیوم در ایران افزایش نمی‌یافت.
رئیس‌جمهور روسیه از امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال کرد و گفت این اتفاق نقش بسزایی در تقویت روابط خواهد داشت.
سخنگوی کاخ سفید بدون ارائه هیچ مستنداتی تلاش کرد حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ را به ایران نسبت بدهد.
قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشری کانادا سه‌شنبه شب به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل در حالی با ۷۸ رای به تصویب رسید که ۹۸ عضو از ۱۹۳ عضو سازمان ملل به آن رای منفی و ممتنع دادند.
وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد، این کشور به دنبال جنگ با ایران نبوده و از تهران می‌خواهد که تنش‌ها در خاورمیانه را کاهش دهد.