ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به تعلل دولت جدید آمریکا برای عمل به وعده اش مبنی بر بازگشت به برجام تاکید کرد: پنجره بایدن برای بازگشت به تعامل با ایران در حال بسته شدن است.
سخنگوی سابق وزارت خارجه در گفتگو با پرسون:

سیاست کلی آمریکا تضعیف ایران در عرصه بین‌الملل است

ایدن که پس از پشت سر گذاشتن یک رقابت سخت با ترامپ در آمریکا روی کار آمد از یک طرف احساس می‌کند تحت فشار افکار عمومی طرفداران ترامپ است و از طرف دیگر می‌خواهد از این وضعیت سختی که علیه ایران ایجاد شده است برای فشار آوردن بیش‌تر و امتیاز گرفتن استفاده کند. سیاست کلی آن‌ها این است که ایران را ضعیف نگه دارند و سعی کنند این نظام را از صحنه عرصه‌های بین‌المللی دور نگه دارند.
کارشناس تحولات بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ایران تهدیدی جدی برای آمریکا در منطقه

چالش چهار دهه‌ای که آمریکایی‌ها برای ساقط کردن نظام در ایران داشتند عملاً با موانع جدی روبرو است. از طرفی ایران برای افزایش قدرت منطقه‌ای خود در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حرکت کرده است. به همین دلیل آمریکا همچنان ایران را به عنوان تهدید برای منافع خود در منطقه می‌داند.
در گفت وگوی پرسون با کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح شد(بخش دوم):

ایران و اسرائیل به سمت جنگ می روند؟

کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: صهیونیست ها قصد دارند به جمهوری اسلامی ضربات موثری را وارد کنند لکن اصلا تمایل به ورود به جنگ با آن را ندارند. ایجاد ناامنی دریایی و هدف قرار دادن کشتی های ایرانی نیز در همین راستا تحلیل می شود.

قنادباشی در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

برجسته سازی فعالیت هسته‌ای ایران توسط رژیم صهیونیستی

یک کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: در حال حاضر انرژی هسته‌ای بر کارهای علمی، پژوهشی، کشاورزی اثرگذار است. رژیم صهیونیستی فعالیت هسته‌ای ایران را برجسته می‌کند، تا از افزایش توانایی‌های کشور جلوگیری کند. آنها نگران افزایش قدرت ایران در منطقه به ضرر خود هستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

لزوم بررسی برجام بر مبنای رویکرد هوشمندانه و نگاه به آینده

جمهوری اسلامی ایران که همواره بر اساس منافع ملی عمل می‌کند و منافع مردم، رشد، پیشرفت و تعالی صنعتی، اقتصادی و به ویژه هسته‌ای کشور را یک امر بسیار ضروری و حیاتی می‌بیند باید بر مبنای یک رویکرد هوشمندانه و نگاه عمیق به آینده موضوع برجام را مورد بررسی عمیق‌تر قرار دهد.
جامعه بین‌المللی با ضرب‌الاجلی سه ماهه برای دستیابی به توافق با تهران روبه‌رو است که براساس آن اگر تا خرداد سال آینده گام مثبتی در راستای حل و فصل این پرونده برداشته نشود و تحریم‌ها کنار نرود، ایران درصدد کنار گذاشتن توافق اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخواهد آمد.
در گفت وگوی پرسون با کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح شد(بخش اول):

ایران و اسرائیل به سمت جنگ می روند؟

کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: واقعیت این است که اسرائیل، جمهوری اسلامی و سیاست هایش در منطقه غرب آسیا را تهدیدی راهبردی و موثر برای موجودیت خود قلمداد می کند و ایران نیز حاضر نیست از استراتژی خود در قبال این رژیم عقب نشینی کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه بهترین راه حل پایان جنگ یمن را طرحی دانست که ایران از ابتدای وقوع این بحران مطرح کرده است. طرحی که به موجب آن آتش بس مبنا قرار می گیرد و پس از آن ارسال کمک‌های انساندوستانه سریع آغاز می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از رفع تحریم‌ها توسط آمریکا، همانگونه که مقام معظم رهبری اعلام فرموده اند اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند.
هدف از اعمال تحریم‌های هسته‌ای و تحریم‌های تسلیحاتی به نظام جمهوری اسلامی ایران این است که ایران وارد بازار تسلیحات به عنوان یک بازار پر منفعت نشود. از سوی دیگر آن‌ها احساس‌ می‌کنند که ایران در سیستم دفاع موشکی به کشورهایی وابسته است و قصد دارند از طریق اعمال تحریم‌های هسته‌ای و تسلیحاتی توان موشکی ایران را پایین بیاورند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارتباط با پیوستن ایران به  پالرمو و CFT بیانه‌ای صادر کردند که هرگونه عضویت و پیوستن ایران به این کمیسیون‌ها در شرایط فعلی که کشور در جنگ شدید اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه قرار دارد به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست. به همین جهت به کسانی که به دنبال پیوستن ایران به این دو کمیسیون هستند، هشدار داده شد.