ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: مذاکره با آمریکا مانند بازی شطرنج با گوریل است. آمریکا در هفتاد و پنج سال گذشته از جنگ جهانی دوم همواره به منافع خود توجه می‌کند و به هیچ یک از تعهدات خود وفادار باقی نمانده است. بنابراین خوش‌بینی نسبت به آمریکا وجود ندارد. 
نیروی دریایی پاکستان همزمان با پایان بازدید سه روزه ناوگروه این کشور از جمهوری اسلامی ایران و برگزاری تمرین دریایی مشترک، اعلام کرد: دستاورد این سفر موجب تحکیم هرچه بیشتر روابط برادرانه و همکاری‌های دو کشور می‌شود.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

طرح گام به گام، روی دیگر سکه سیاست برجامی آمریکا

جوزف بورل سخنگو و نماینده سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا اذعان داشت که موضع اروپا در نشست مجازی وین، سیاست گام به گام به شکل مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با رویکرد بازگرداندن دو طرف به برجام است و این موضع در واقع روی دیگری از سکه سیاست برجامی آمریکا است.
''رفتار آمریکا دقیقا مشابه جنگ‌افروزی است که با حمله به خاک کشوری دیگر بخشی از خاک و منافع آن را در اختیار گرفته و اکنون پس از وقوف به عدم توانایی خود برای تصرف بیشتر و زمین‌گیر شدن در پشت سد مقاومت حریف، برای خروج آبرومندانه از بحرانی که خود ساخته است حاضر به عقب‌نشینی نیست اما پیشنهاد مصالحه می‌دهد.''
نماینده چین در مذاکرات روز گذشته (سه‌شنبه) کمیسیون مشترک برجام در «وین» پایتخت اتریش خواستار برداشته شدن تمامی تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بین ایران و آمریکا برای گفت‌وگو درباره رفع تمام تحریم‌ها هیچ‌ کانالی برقرار نخواهد بود، گفت: ما فقط یک گام داریم، رفع تمامی تحریم‌هایی که غیرقانونی علیه ملت ایران اعمال شده است.
معاون سیاسی وزیر خارجه از تشکیل دو کارگروه تحریم‌ها و هسته‌ای برای بازگشت به برجام خبر داد و تاکید کرد: قرار است این کارگروه‌ها کار خود را تا جمعه ادامه دهند. ما روز جمعه، کار این کارگروه‌ها را در قالب کمیسیون مشترک مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و اگر پیشرفتی حاصل شده باشد، ادامه می‌دهیم.
شبکه تلویزیونی سی ان ان درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین درگزارشی عنوان کرد: دولت بایدن تصمیم رئیس جمهوری قبلی این کشور را تغییر داد؛ اکنون نیز به گفته آنتونی بلیکن وزیر امورخارجه آمریکا تنها دو تا سه ماه برای فرصت آمریکا باقی است تا به برجام بازگردد.
کارشناس مسائل بین‌الملل در آستانه نشست وین مطرح کرد؛

ایران باید گفتگوها را براساس منافع داخلی کشور پیش ببرد

جمهوری اسلامی ایران به ویژه وزارت خارجه و دولت محترم آقای روحانی باید دقت کنند که در سرانجام گفتگوها، جمهوری اسلامی ایران مجدداً نگاه زمان اوباما را نداشته باشد و باید گفتگوها را بر اساس نگاه داخلی و منافع داخلی پیش ببریم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید خبر مسئولیت "رابرت مالی" برای تیم مذاکراتی این کشور در وین، گفت: انتظار داریم مذاکرات سختی داشته باشیم اما یک گام مثبت رو به جلو است.
سخنگوی کاخ سفید با اشاره این که دولت آمریکا می داند روند دیپلماتیک با ایران می تواند زمان‌بر باشد و در حال حاضر انتظار مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا نمی رود، گفت که با این وجود، این کشور آماده ی مذاکرات مستقیم با ایران است.
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با پرسون؛

اروپاییان در سیاست ۴۲ ساله شکست خوردند

جعفر قنادباشی گفت: اروپائیان در سیاست ۴۲ ساله شکست خوردند و ۴۲ سال منتظر بودند تا ایران تسلیم شود اما این اتفاق نیفتاد.
ساعاتی مانده به مذاکرات وین، مقامات ایران و آمریکا از طریق رسانه‌ها شروط خود برای گفتگوهای برجامی را تشریح می‌کنند.
جلیلوند در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

تغییر در شرایط توافق ایران و آمریکا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:  اگر ایران و ایالات متحده آمریکا، اراده سیاسی لازم را داشته باشند؛ احتمالا نتیجه ای حاصل می‌شود. اما هرگز دو کشور به برجام ۲۰۱۵ باز نخواهند گشت. ایران، آمریکا و حتی دنیا در جایگاه و شرایط اقتصادی و سیاسی چند سال گذشته و زمان امضای برجام نیستند. 
نامه فدایت شوم جبهه اصلاحات به رئیس جمهور آمریکا؛

اصلاح طلبان دست به دامن بایدن برای بازگشت به برجام

اصلاح طلبان که اکنون سازوکار انتخاباتی خود را با نام جبهه اصلاحات ایران راه‌اندازی کرده‌اند، در حال ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هستند تا با بازگشت آمریکا به برجام اهداف انتخاباتی و سیاسی خود را دنبال کنند.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی، اظهارات کریمی قدوسی که نقل قولی بی‌اساسی را به سفیر انگلیس در سازمان ملل نسبت داده بود را تکذیب و آن را داستان ساختگی خواند.