ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیران امورخارجه گروه هفت در بیانیه پایانی خود با استقبال از مذاکرات وین برای احیای برجام تاکید کردند که بازگشت کامل این توافق راه را برای رسیدگی به نگرانی های منطقه ای و امنیتی هموار می کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با پرسون:

آینده مذاکرات وین روشن است/ نه باید خوشبین باشیم و نه بدبین

به نظر می‌رسد که انتهای این مسیر با توجه به ریل‌گذاری که مجلس انجام داده است، به توافق بینجامد اما هنوز نه باید خوشبین باشیم و نه بدبین و اجازه دهیم که این مذاکرات پیش رود.
وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی، مواضع این کشور درباره پیش برد روند مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای و دیپلماسی مستقل کشورهای منطقه با یکدیگری از جمله ایران-عربستان را بیان کرد.
شبکه خبری پرس تی وی به نقل منابع مطلع گزارش داد که ایران بر ضرورت لغو شدن همه تحریم‌هایی که دولت ترامپ برخلاف برجام وضع کرده است، تأکید دارد و امتناع آمریکا از لغو این تحریم‌های قطعاً پایان مذاکرات وین را رقم خواهد زد.
روابط عمومی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به انتشار خبر فوت یکی از مقامات سفارت سوییس در تهران و نحوه فوت آن اعلام کرد: این موضوع از طریق مراجع ذیصلاح در دست بررسی بوده و نتیجه تحقیقات متعاقبا اعلام خواهد شد.
محبعلی در گفت‌و‌گو با پرسون تشریح کرد؛ / بخش دوم

دستاوردهای صلح میان ایران و عربستان

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آثار همکاری ایران و عربستان می‌تواند وضعیت صلح و امنیت منطقه و بین الملل را بهبود بخشد. ضمن این که این موضوع خواسته ایالات متحده نیز است و بایدن به دنبال کاهش تعهدات و اشغال خاورمیانه است. کاهش حضور آمریکا به امنیت بیشتر در منطقه منجر می‌شود.
شبکه المیادین به نقل از منابع ایرانی؛

آمریکا ۷ میلیارد دلار از اموال ایران را آزاد می‌کند

شبکه المیادین به نقل از منابع ایرانی گفت که آمریکا قصد دارد به زودی ضمن آزادی چهار ایرانی بازداشت شده در خاک این کشور، ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را نیز آزاد کند.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با پرداختن به روابط اخیر ایران و عربستان سعودی ادعایی از طرف برخی مقامات ناشناس ایرانی و عراقی را مطرح کرد که مذاکرات جدیدی در ماه مه میان دو کشور انجام خواهد شد. ‌
رسانه های صهیونیستی گزارش دادند که رئیس جمهور آمریکا و رئیس سازمان جاسوسی موساد در دیدار با یکدیگر درباره بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای رایزنی کرده اند.
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد؛

آمریکا به دنبال تسلیم شدن ما در مذاکرات وین است

فیروزی پور بادی گفت: امریکا قطعا در مذاکرات برجام و وین دنبال تسلیم شدن ما و تامین منافع خود می باشد و امریکا سیاست های دوگانه دارد و باید استقامت داشته باشیم.
یادداشت/ با خروج انگلستان از خلیج فارس و متعاقب آن اعمال حاکمیت ایران بر جزایر ۳ گانه در سال ۱۳۵۰، به علت غیر مسکونی بودن، جزایر ایرانی آریانا و زرکوه مورد توجه حکومت وقت قرار نگرفت و همین امر امارات را برای بهره برداری از آنها گستاخ تر نمود.

گفت‌وگوهای میان ایران و گروه ۱+۴ روز گذشته نیز به شکلی فشرده در وین دنبال شد و از ساعات ابتدایی صبح تا اواخر شب گذشته نشست‌هایی در سطوح و فرمت‌های مختلف برگزار شد.
ابوترابی گفت: دولت بداند که اگر مصوبات مجلس را رعایت نکند، از شخص رئیس جمهور تا تمام کسانی که همراه او بودند کوتاه نخواهیم آمد و مجازات قانون ۲۵ حبس سال است.