ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

اگر گفتگو‌های شکننده برای محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران در برابر رفع تحریم‌ها از هم بپاشد، هر دو طرف بسیار زیان خواهند دید. با این حال این خواسته ایران که آمریکا باید برای عدم نقض دوباره برجام تعهد بدهد حتی در میان اروپایی‌ها هم طرفدار دارد.
نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شد که این خطر واقعی وجود دارد که ایران با مطالبات غیر واقع بینانه درخصوص اینکه چه چیزهایی می توانند در این مذاکرات به دست آورند به مذاکرات بازگردد.
آمریکا اعلام کرد که این کشوربا ایران ابدا مذاکره نخواهد کرد و طرف ایرانی فکر نکند از سرسختی دولت آینده سود خواهد برد.
خطیب زاده در توصیه به دولت های آذربایجان و ارمنستان:

خویشتنداری کنید

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز نگرانی از تداوم درگیری‌های مرزی میان نیرو‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر خویشتنداری طرفین و لزوم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات مرزی دو کشور تاکید کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بررسی تحولات نظامی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: این تحولات به خوبی نشان می‌دهد که رویه جنگ‌ها به سمت جنگ‌هایی با هزینه کمتر اما اثرگذاری بیشتر تغییر کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در سفری اقتصادی و تجاری خود برای رفع موانع تجاری و حل مشکلات تجار و بازرگانان به سوریه سفر می کند.
آیت الله رئیسی در گفتگوی تلفنی با سلطان عمان؛

اولویت دیپلماسی دولت سیزدهم، تعامل با همسایگان خواهد بود

رئیس جمهور منتخب در گفتگوی تلفنی هیثم بن طارق، سلطان عمان با وی، ضمن تبریک عید سعید قربان گفت: تعامل، گفتگو، رایزنی و هم‌اندیشی با همسایگان در موضوعات و مسائل مهم منطقه، اولویت دیپلماسی دولت سیزدهم خواهد بود.
یک تحلیگر سیاسی گفت: واقعیت این است که یک شکافی در داخل نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص چگونگی احیای برجام وجود دارد. این شکاف از همان ابتدای پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عیان شد.