ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با​ پرسون:

بازار اوراسیا فرصت طلایی برای توسعه تجارت کشور

حجم تجارت بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار است، اگر ما بتوانیم در این بازار یک درصد هم سهم بگیریم می‌توانیم نزدیک به 8 میلیارد دلار در این مبادلات سهم داشته باشیم.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: همانطور که می‌دانید تاریخ برگزاری دور هفتم مذاکرات مشخص نشده است. ما بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده‌ایم که آماده پیشروی در مسیر احتمالی بازگشت به پایندی مشترک به برجام هستیم و عزم لازم را داریم.
رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که کنگره را از تصمیمش برای تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال لبنان تا مدتی فراتر از تاریخ پایان آن که یکم آگوست می باشد، مطلع کرده است.
وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد که دولت لندن همسو با موضع ایالات متحده آمریکا از ایران می‌خواهد که به میز مذاکره برگردد تا اطمینان حاصل شود که «می‌توانیم درباره بازگشت به برجام به نتیجه برسیم.»
وزیر خارجه کشورمان در تماس تلفنی با وزرای خارجه پاکستان، ترکیه، عمان و آفریقای جنوبی ضمن تبریک عید سعید قربان آخرین تحولات روابط دوجانبه فی‌مابین را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد.
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا ضمن تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران گفت: اکنون دولت رئیسی است که باید انتخاب کند که گفت‌وگوها را ادامه دهد. امیدواریم که چنین کند اما ما در موقعیتی نیستیم که به جای آنها حرف بزنیم.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه مذاکره کردن بهتر از صبر کردن است، گفت: ایجاد وقفه در مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران، آژانس را در شرایط نامطلوبی قرار داده است.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تندی به این توئیت‌ها واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای گفت: «این اظهارات، تلاشی شنیع و برای رفع تقصیر و شانه خالی کردن از مسئولیت بن‌بست کنونی در بازگشت متقابل احتمالی به پایبندی به برجام است.»
یک مقام پنتاگون مدعی ایجاد شبکه‌ای از شبه نظامیان توسط ایران شد و گفت که این شبه نظامیان نه تنها به نیرو‌های آمریکایی بلکه به هم پیمانان ما نیز هجوم می‌آورند و ثبات و حاکمیت آن‌ها را تهدید می‌کنند.
در گزارش وال استریت ژورنال آمده است؛

طرح 3 مرحله ای مقامات اروپایی برای اخلال در مذاکرات وین

یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مقام‌های اروپایی به تازگی یک طرح سه مرحله‌ای برای طولانی تر کردن آنچه بازه زمانی گریز هسته‌ای ایران توصیف شده، ارائه کرده اند.
بیحی می‌گوید: وضعیت انتقال قدرت در ایران و نیز نگرانی کشورهای غربی درباره پایبند بودن دولت سیزدهم به تعهدات برجامی، دو دلیل اصلی تاخیر در مذاکرات وین است.
جوسازی با ماجرای ربایش مسیح علی نژاد؛

فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در ایستگاه اجماع‌ سازی

دولت جدید آمریکا در تلاش است به زعم خود برجام هسته‌ای را بدون دادن هیچ‌ گونه امتیازی به ایران به برجام‌های موشکی و منطقه‌ای تعمیم دهد. ماجرای ربایش علی‌نژاد دقیقا برای چنین هدفی به وجود آمده است.