کتاب و ادبیات

برای باخبر شدن از آخرین اخبار انتشارات ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

خیام یکی از شخصیت‌های ممتاز فرهنگ ماست که شهرتی جهانی دارد، هم به واسطه رباعیات خود که ادوارد فیتزجرالد به انگلیسی ترجمه‌ای آزاد از آن انجام داد و هم به دلیل آثار علمی که برای آن در سطح بین‌المللی شناخته شده است.
رمان «عشق و زباله» نوشته ایوان کلیما با ترجمه فریده گوینده توسط نشر لگا منتشر و راهی بازار نشر شد.

اصلا شما را چه به نویسندگان ایرانی؟ نویسنده ایرانی در خلوت خود غریبانه می‌نویسد. آن هم برای دل دیوانه خود و آن اندک مخاطبی که در این روزگار وانفسا هنوز درد فهمیدن دارد. شما که مظهر بی‌دردی هستید، چه کار به اهل درد دارید؟ بروید پول پارو کنید و به ریش ملت ایران و ساده دلانی که شمارا هنرمند می‌نامند، بخندید اما شمارا به همه مقدساتتان کاری به کار آدم‌هایی که بخت از آنها روگردانده و بی‌رحمانه به تماشای غربت و رنج آنها نشسته نداشته باشید.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: فردوسی نه تنها باعث می‌شود که نام پهلوانان و بزرگان ملی ایران در تاریخ ماندگار شود بلکه با نفوذ کلامش در دیگر ملت‌ها باعث ترویج روح آزادی‌خواهی و نجات از حقارت در میان آنان می‌شود.
به مناسبت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی؛

شاعرفداکار، زبان ماندگار

یادداشت/امروز25 اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی است. شاعری که با فداکاری مثال زدنی اش زبانی را زنده نگه‌داشت که نه تنها قوام‌دهنده فرهنگ،سازنده دنیای فکری و بخشی از هویت ماست بلکه آثاری گرانبها را به نام ما به فرهنگ و ادب جهان هدیه داده است.
دکتر علی شیخ‌الاسلامی، چهره ماندگار ادبیات فارسی، صبح امروز پس از تحمل یک دوره بیماری، به ملکوت اعلی پیوست.
مدیرعامل شرکت داروسازی فایزر در کتابی از روند ساخت واکسن کرونا توسط دانشمندان همکار این شرکت می‌گوید.
یادداشت/محمد کاظم کاظمی یکی از شاعران همین نسل افغانستان است که اشعار او از چنان پختگی برخوردار است که به حق می‌توان او را راوی دردهای کهنه مردم افغانستان دانست.

اولین کتابخانه تخصصی کودک در راستای انجام طرح شهر دوستدار کودک و با هدف ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین کودکان، در شمال تهران راه اندازی می‌شود.