کتاب و ادبیات

برای باخبر شدن از آخرین اخبار انتشارات ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

معرفی کتاب؛

«مردی به نام اوه»

کتاب مردی به نام اوه نوشته فردریک بکمن، نخستین رمان این نویسنده سوئدی است که با استقبال چشمگیری در جهان رو به رو شد. در متن زیر به معرفی این کتاب پرداختیم.
برادران سیسترز داستانی تلخ، وسترن و در عین حال طنز است. این کتاب دومین اثر نویسنده کانادایی است که در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسیده و جوایز ادبی اصلی کانادا را دریافت کرد و نامزد دریافت جایزه بوکر شد. در مطلب زیر به معرفی این رمان پرداختیم.
احمد شاملو از جمله شاعران برجسته معاصر به شمار می‌رفت که با قریحه بی‌نظیر و اشعاری با دستمایه‌های عمیق انسانی و اجتماعی تاثیری فراوان بر جامعه و فرهنگ کشور گذاشت.در مطلب زیرگریزی بر اشعار و اندیشه‌های احمد شاملو داریم.
«مفید در برابر باد شمالی» مجموعه‌ای از ایمیل‌هایی است که به صورت اتفاقی و تصادفی شروع می‌شوند و به دنبالشان ماجرای عاشقانه و پرمفهومی رقم می‌خورد. عشق و مفهوم بنیادین آن از دیرباز مورد بحث بوده و هنوز هم که هنوز است تفاهمی بر سر مفهوم واقعی آن به دست نیامده.

همه ما تجربه کرده‌ایم که ذهن خسته قدرت تجزیه و تحلیل کتاب فلسفی را ندارد و داستان‌های سخت و تأمل‌برانگیز هم به کارش نمی‌آید. ذهن خسته داستانی می‌خواهد که او را از فضایی که الان هست بیرون بکشد، ببرد یک جای خوب و فقط برایش یک قصه لذت‌بخش تعریف کند. می‌خواهیم چند کتاب به شما معرفی کنیم که کارکردش همین است؛ کتاب‌هایی برای فکرنکردن!
ارتقای دانشگاهی شاهنامه‌پژوه جوان، بهانۀ این نوشتار است تا مخاطبان با کسی آشنا شوند که قریب 20 سال است تمام همت خود را صرف شاهنامه کرده و این که نشان دهد آذربایجان چه جایگاهی نزد فردوسی داشته است.
پس از گذشت حدود یک سال از حذف زبان فارسی از پلتفرم آمریکایی کتاب «کیندل» کارزاری برای بازگشت این زبان و حمایت شرکت آمازون از زبان فارسی به راه افتاده است.
با این که در میان نام‌های ماندگار در دنیای ادبیات فارسی، تعداد نام‌های مردانه بیشتر است، اما زنان نویسنده هم توانسته‌اند در فهرست نویسندگان مطرح ایرانی، بدرخشند و آثاری خواندنی به یادگار بگذارند.
به آنکه کپی‌ رایت را رعایت نکند جایزه نمی‌دهیم

پاسخ دبیر «جایزه کتاب ماه و سال» به یک اعتراض

مصطفی رحماندوست رعایت قانون کپی‌رایت برای داوری آثار «جایزه ماه و سال» کانون را الزامی دانست و گفت که هیچ ناشری حق ندارد اثر دیگری را به نام‌ خود منتشر کند.
ژاله آموزگار در واکنش به نام‌گذاری کوچه‌ای به نامش، با بیان این‌که «من یک آدم کاملا معمولی هستم» می‌گوید: این حرکت جالبی است، لااقل برای این‌که به خانم‌ها هم شانی بدهند.