«سرود رهایی» به بازار رسید

کتاب «سرود رهایی» با موضوع مصاحبه تاریخ شفاهی با محمود حکیمی به تلاش غلامرضا امیرخانی به عنوان مصاحبه کننده، پژوهشگر و تدوین‌گر توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد.
تصویر «سرود رهایی» به بازار رسید

به گزارش سایت خبری پرسون، کتاب «سرود رهایی»، توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چاپ و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب در هفت فصل و یک پیوست تنظیم شده است وفصل اول کتاب زندگی خانوادگی، دوران کودکی و نوجوانی محمود حکیمی را در برمی‌گیرد. در فصل دوم به موضوع سپاه دانش و دانشسرای عالی پرداخته شده؛ فعالیت‌های فرهنگی اعم از آغاز نویسندگی از جمله مواردی که پژوهشگر و تدوینگر این کتاب در فصل سوم به آن اشاره کرده است.

اما فصل چهارم کتاب «سرود رهایی»، به آشنایی حکیمی با شهید بهشتی، دکتر علی شریعتی و دیگر روحانیون، همکاری با ناشران تهران، گسترش فعالیت‌ها در قم، تصمیم برای آموزش زبان انگلیسی به طلاب اختصاص دارد.

امیرخانی مولف این کتاب در فصل پنجم و ششم «سرود رهایی» که در حوزه تاریخ شفاهی تدوین شده است به ترتیب به مسافرت محمود حکیمی به انگلستان و نیز بازگشت به ایران و همکاری با آموزش و پرورش اشاره کرده است. در فصل پایانی این کتاب به آثار مصاحبه شونده پیش از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب اسلامی نیز اشاره شده است.

غلامرضا امیرخانی مصاحبه کننده، پژوهشگر و تدوین‌گر این اثر در بخشی از پیشگفتار آورده است: «محمود حکیمی نام کاملا آشنایی برای بسیاری از افراد جامعه به خصوص متولدین دهه ۴۰ و ۵۰ و اواخر دهه ۳۰ شمسی است. افرادی که در دهه ۵۰، سال‌های کودکی و نوجوانی خود را گذراندند. در آن سال‌ها داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان، مراحل اولیه رشد و تکوین خود را سپری می‌کرد و هنوز در عرصه ادبیات مذهبی و داستان‌نویسی با رویکرد دینی، گام‌های چندانی طی نشده بود و به همین سبب، بسیاری از بزرگان و متفکران دینی دریافته بودند که این مسئله، نقطه ضعفی است برای ترویج و بسط ارزش‌های اسلای و باید هرچه زودتر آستین همت بالا زنند.»

عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: «اینگونه بود که بزرگانی چون شهید بهشتی و شهید باهنر، مرحوم سید ضیاء برقعی، مرحوم علی گلزاده غفوری و حتی تا مفسر و فیلسوف عالی قدری چون علامه طباطبایی، بخشی از فعالیت فرهنگی خود را به آفرینش آثاری به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان اختصاص دادند. در این راه، برخی از ایشان با آموزش و پرورش وقت هم همکاری کردند و کتاب‌های تعلیمات دینی مقاطع مختلف را به رشته تحریر در آوردند. به رغم این تلاش‌ها، هنوز عرصه ادبیات و داستان از نبود چنین رویکردی رنج می‌برد.

در این میان تلاش‌هایی از جانب برخی گروه‌ها و اشخاص مذهبی صورت گرفت از آن جمله اقدامات پراکنده‌ای در برخی مدارس و موسسات آموزشی به ویژه در شهرهایی نظیر تهران و مشهد، تاسیس موسسات انتشاراتی نظیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی و شفق و جهان آرا و پیام اسلام در تهران و قم، و نهایتاً راه اندازی مجلاتی ویژه کودکان و نوجوانان مانند پیام شادی و نسل نو در شهر قم. این تلاش‌ها که عموماً از سر دلسوزی و نوعی احساس تکلیف دینی صورت می‌پذیرفت به زودی برای دست اندرکاران و فعالان معلوم ساخته مشکل اساسی در این راه نبود متون داستانی و ادبی مناسب و در واقع فقدان نویسندگان و مترجمانی است که بتوانند در این عرصه برای گروه‌های هدف اثر آفرینی کنند.

در این شرایط که از حیث زمانی اواخر دهه ۴۰ و نیمه نخست دهه ۵۰ شمسی را در بر می‌گیرد، نام نویسنده جوانی به نام محمود حکیمی پررنگ‌تر از همه به چشم می‌آید. او که فارغ‌التحصیل رشته ادبیات و زبان انگلیسی از دانشسرای عالی بود، کار خود در این حوزه را با ترجمه آثاری از مغرب زمین آغاز کرد و نخستین بار در مجله کیهان بچه‌ها دست به قلم برد. ورود به عرصه ادبیات کودک و نوجوان و تداوم آن به مدت نیم قرن، موضوع اصلی مصاحبه کتاب حاضر است.»

«سرود رهایی: مصاحبه تاریخ شفاهی با محمود حکیمی» در ۲۰۵ صفحه منتشر و روانه بازار نشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه مجازی سازمان به آدرس: (http://bookshop.nlai.ir) مراجعه کنند.

منبع: ایلنا

368833