کتاب و ادبیات

برای باخبر شدن از آخرین اخبار انتشارات ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

«برات‌علی فدایی هروی»، شاعر پیشکسوت و مشهور افغانستان که به‌دلیل سابقه‌ طولانی در سرایش شعر، به «شیخ‌الشعرا» شهرت یافته بود در سن 92 سالگی درگذشت.
کتاب «ناگهان هوس» رمانی است که احساساتتان را قلقلک می‌دهد. با خواندن آن می‌خندید، شاد می‌شوید، گاهی هم غم بر شما چیره شده و اشک می‌ریزید.
«کتاب آرامش» از آن دست کتاب‌هایی است که خواندن آن نیاز با قانون خاصی ندارد و می‌توانید از هر بخش از کتاب که دوست داشتید خواندن را آغاز کنید.
کتاب «شیفته‌ی خورشید: زندگی‌نامه و نامه‌های وان‌گوگ» نوشته جک رایموند جونز با ترجمه محمدمهدی انصاری توسط نشر گویا منتشر شد.
فراخوان جشنواره شعر فجر اعلام و این جشنواره آثاری را که برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۹ به زبان فارسی و با مجوز وزارت ارشاد در داخل کشور منتشر شده‌ باشد در پنج گروه کلاسیک، نوذ (قالب‌های نیمایی و سپید)، محاوره، کودک و نوجوان و درباره شعر ارزیابی می‌کند.
همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی با یک ناشر بومی منجر به انتشار ترجمه بوسنیایی کتاب «رستم و سهراب» از شاهنامه فردوسی در ۱۲۱۴ بیت شعر و در قالب مثنوی شد.
«گشت ارشاد ۳» جز درآمدزایی و خالی کردن جیب مخاطب نکته مثبتی برای عواملش ندارد. مخاطب بیچاره به امید تماشای فیلمی کمدی روانه سالن‌ها می‌شود ولی نه تنها با شبه‌فیلمی ضعیف و کلیشه‌ای روبه‌رو است که از دو نسخه قبلی هم عقب‌تر است بلکه با تصاویر متحرکی مواجه است که بیشتر به کنسرت شباهت دارد تا فیلم! سهیلی که مدت‌هاست با سری‌سازی گشت ارشادش در حال جیب‌زنی مخاطب است
به مناسبت هفته کتاب و با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، از کتاب‌های بریل واحد نابینایان کتابخانه عمومی آیه‌ الله خامنه‌ای قم رونمایی شد.
حسین ابراهیمیان معاون فرهنگی و امور رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از آغاز اجرای طرح پائیزه کتاب، از امروز بیست و نهم آبان ماه همزمان با سراسر کشور در استان خبر داد.
«شعر و ترابوطیقای هرمنوتیکی آن» نوشته یوسف یساولی شراهی توسط نشر سولار منتشر شد. در این کتاب مکتب‌ها و نظریه‌های ادبی به گفت‌وگو فراخوانده شده‌اند.