قرآن و عترت و حج

برای باخبر شدن از آخرین اخبار مذهبی ایران، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

در پی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم؛

احضار سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه

در پی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در کپنهاگ، ظهر امروز سفیر دانمارک توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.
وزارت کشور اعلام کرد: اهانت به ساحت قرآن مجید در کشور سوئد، اقدامی ناشی از کینه و بغض عمیق نسبت به دین اسلام و ارزش های والای آن است؛ اقدامی که خلاف تمام ارزش های انسانی و به بهانه آزادی با توهین و جسارت به مقدسات قریب به ۲ میلیارد مسلمان انجام شد.
ملت ایران و همه شیعیان و بلکه مسلمانان با روشن‌بینی و آینده‌نگری از عاشورا یک فرهنگ ساخته‌اند. نشانه‌های این فرهنگ در ادبیات و موسیقی و سنت‌های عزاداری به روشنی دیده می‌شود.
هدف صهیونیست‌ها، آغاز موج اهانت به قرآن از جانب افراد لاابالی و بی‌اعتقاد در اقصی نقاط جهان است. یهودیان افراطی در رژیم صهیونیستی یکی از شیوه‌های فرار از فشارهای اخیر مقاومت را توهین مستقیم به اسلام می‌دانند. یک مقام امنیتی صهیونیست اخیرا اذعان کرده وضعیتی که اسرائیل از حیث‌ امنیتی در آن به سر می‌برد فاجعه‌بار و بی‌سابقه است. اما به فضل الهی، حماقت صهیونیست‌ها در راه‌اندازی این بازی خطرناک، به تسریع در نابودی آنان و محو شدن اسرائیل از روی کره زمین منجر خواهد شد.
اینکه تلاش می‌شود در برخی محافل به جای عرضه معارف ناب و بیان راه و رسم انسان‌ساز مکتب اهل بیت علیهم‌السلام، یا به جای ترویج ‌اشعار پرمغز و حماسی و تربیتی، جوانان هیئتی به موسیقی و آهنگ و فلان سبکِ سبُک در مداحی و ‌اشعار سطحی کم محتوا و تصویرپردازی‌های آنچنانی و چشمگیر شبیه کنسرت سرگرم شوند یا اینکه در برخی محافل به جای بیان مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بین‌المللی و منطقه‌ای یا پاسخ به شبهات اعتقادی پمپاژ شده، بیان این موضوعات و مسائل روز عیب شمرده شود و همه چیز منتهی به ظاهر عزاداری شود می‌تواند نشانه‌هایی نگران‌کننده از تلاش دشمن برای تغییر مسیر و ذائقه‌ها در هیئت‌ها و مجالس مذهبی باشد. موضوعی که هوشیاری خطبا، مداحان، شعرای آئینی و عزاداران را می‌طلبد.
یک منبع امنیتی عراقی از طرح امنیتی ویژه دهه نخست ماه محرم خبر داد که تا اربعین سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) ادامه خواهد داشت.
حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه می گوید که امسال همایش شیرخوارگان حسینی در ۸۰۰ امامزاده و نیز پویش «هر خانه یک حسینه» راه اندازی و سنت روضه‌های خانگی برگزار می‌شود.

ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا

آنچه در روز اول محرم گذشت

روز اول محرم بود که امام حسین (ع) در میان راه پس استراحت کوتاهی، چند بار آیه استرجاع را خوانده و فرمودند: «إنا لله إنا إلیه راجعون».
به انگیزه چهلمین سالگرد ارتحال مرجع مجاهد، حضرت آیت الله العظمی سید عبدالله شیرازی (رض)

استقامت در مبارزه

آیت الله شیرازی قریب هشتاد سال از عمر با برکت خود را در تحصیل و تدریس و بیان معارف دین و جهاد و مبارزه با استعمارگران در هر عصر و دوران گذراند و از این جهت کمتر کسی را می توان یافت که از اواخر دورة‌ قاجار با دست نشاندگان انگلیس و رژیم های پهلوی و بعث عراق تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس ازآن در تداوم نهضت و به بار نشستن آن جهاد و تلاش کرده باشد.
کمتر کسی است که درباره وجوب امر به معروف و نهی از منکر و ضرورت آن در تحقق جامعه متعالی اسلامی، اطلاعی نداشته باشد، علل و حکمت‌های وجوب امر به معروف و نهی از منکر، شرائط و مراحل این واجب، از امور مهمی است که آگاهی از آنها موجب تقویت جایگاه و عمل به این واجب توسط کسانی می‌شود که ضرورت ترویج فرهنگ این حکم الهی را از الزامات تحقق جامعه اسلامی می‌دانند؛ ادله‌ی فقهی که شامل دلائل عقلی و شرعی می‌ شود نیز ضرورت اقامه این واجب را تبیین می‌ کنند.
دکتر طاهر درودی معاون مرکز پزشکی حج و زیارت از آخرین وضعیت بیماران بستری در بیمارستان‌های سعودی و مرکز پزشکی در مکه گزارش داد و همزمان با خروج زائران به کاهش مراجعات به مراکز درمانی در مکه ومدینه اشاره کرد. وی تعداد فوتی‌های حج امسال تاکنون را ۴۳ نفر، ۳۸ نفر در مکه و ۵ نفر در مدینه اعلام کرد.
تجلیل از این شخصیت در حقیقت تجلیل از همه خوبی ها است. عزاداری برای آن امام همام یکی از قالب های حفظ یاد و خاطره حضرت و یاران او می باشد، افزون برآن عزاداری برای امام (ع) فواید و آثاری هم دارد که به خاطر آن به این امر تأکید شده است؛ چنانکه معصومان (ع) هم خود برای امام حسین (ع) عزاداری می کردند و هم این که دیگران را به این امر سفارش می کردند. لذا بایسته است فلسفه عزاداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.