کار و تعاون

به روزترین اخبار حوزه اشتغال را در سرویس کار و تعاون پرسون بخوانید.

بیات با بیان اینکه فرقی بین کارگر قراردادی و کارگر رسمی در بحث پرداخت عیدی وجود ندارد، اظهار کرد: کارگران به هر میزانی که کار کرده باشند حتی اگر ۳۰ روز باشد مستحق دریافت عیدی هستند.
طبق قانون کار، کارگرانی که به هر دلیلی شغل خود را از دست داده‌اند، کارگران آزمایشی، ساعتی، نیمه وقت و فصلی مشمول دریافت عیدی هستند و کارفرما موظف به پرداخت این مولفه است.
وزیرکار با اشاره به اینکه میانگین افزایش حقوق‌ کارگران برای سال آینده بیشتر از ۲۰ درصد است گفت:همه تلاش دولت این است که دهک‌های کم درآمد جامعه که به هر نحوی درآمد آنها از نرخ فقر پایین‌تر است، به حداکثر دریافتی برساند؛ که نرخ فقر را پوشش بدهد.
در آیین بهره‌برداری از خط تولید موتورسیکلت برای اشتغال زندانیان در استان قم، گفت: در این واحد برای ۷۰ نفر از زندانیان استان فرصت اشتغال فراهم می‌کند،‌ ۸۰ نفر از زندانیان استان هم در کارخانه اصلی مشغول کار هستند.
معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل و حداکثر میزان حقوق عیدی سال جاری هر کارگر را اعلام کرد.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون از انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با مجوز بانک مرکزی و با نرخ 30 درصد از فردا چهارشنبه خبر داد.
مخالفان طرح مزد منطقه‌ای معتقدند این طرح باعث افزایش مهاجرت از شهرهای کوچک به بزرگ می‌شود و موافقان این طرح عنوان می‌کنند که اگر مزد منطقه‌ای از مزد ملی کمتر نباشد، طرح موفقی خواهد بود.
مشاغل متنوعی از جمله رنگ زنی قبر, قرآن و نماز خوانی پولی, فروش گل های دست دوم و پرپرشده, فروش گلاب با قیمت مصوب و... در بهشت زهرا مشغول به کار هستند.
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با بیان اینکه با اجرایی شدن مزد منطقه‌ای ضعف بازرسی و نظارتی کار کلاً‌ از بین می‌رود، گفت: دستمزد باید به‌صورت ملی تعیین شود, در مشاغلی که فنی‌تر و سخت‌تر است باید ۱۰ تا ۲۰ درصد مازاد بر حقوق تعیین شود.
معاون اشتغال وزیر کار با اشاره به احیای ۶۰۰۰ بنگاه راکد و نیمه‌ فعال توسط دولت، گفت: این واحدها با همکاری دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه به چرخه تولید بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.
بر اساس قانون تعیین عیدی و پاداش آخر سال کارگران مشمول قانون کار و طبق مصوبه مزد ۱۴۰۲، کارگران مشمول قانون کار در سال جاری برای یک سال کامل فعالیت، دو برابر آخرین دریافتی خود را به عنوان عیدی و پاداش دریافت می کنند مشروط بر اینکه مبلغ آن از سه برابر حداقل مزد مصوب بیشتر نباشد.