کار و تعاون

به روزترین اخبار حوزه اشتغال را در سرویس کار و تعاون پرسون بخوانید.

مدیران شرکت‌ها در جریان یک نظرسنجی که با هدف «چکاپ وضعیت کسب‌وکارها در مواجهه با ریسک‌های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی» انجام شد، پیش‌بینی خود از چشم‌انداز رشد اقتصادی و همین‌طور، آینده بنگاه تحت مدیریتشان را اعلام کردند.
معاون امور تعاون وزارت کار گفت: پس از یازده سال برای نخستین بار رئیس جمهور در شهریور ماه امسال با حضور هفت تن از وزرا و مسوولان نهادهای ذیربط، تکالیف وزارتخانه ها و دستگاه ها را برای تحقق ۲۵درصدی سهم تعاون در اقتصاد مشخص و ابلاغ کرد.
نماینده کارگران در شورای عالی کار با تایید خبر برگزاری نشست فردای شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی در وزارت کار تاکید کرد: تعیین دستمزد کارگران باید بعد از مشخص شدن هزینه معیشت کارگران صورت بگیرد تا بتوانیم مبنایی برای ورود به مذاکرات و چانه‌زنی‌های مزدی داشته باشیم.
با آغاز جلسات مزدی نگاه میلیون‌ها کارگر به تصمیمات جلسات شورای‌عالی کار است. کاهش ارزش پول ملی و حذف ارز ترجیحی و افزایش تورم کالا باعث کاهش قدرت خرید جامعه کارگری شده است و همین مسئله نگرانی کارگران را برای دستمزد بیشتر کرده است.
وزیرکار از طراحی سامانه یکپارچه برای پرداخت تسهیلات اشتغالی خبر داد و گفت: مصوبات شورای عالی اشتغال که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود، لازم الاجراست؛ بنابراین پرداخت تسهیلات باید «پیوست اشتغال» داشته باشد.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزان برای مشاغل خرد گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۷هزار طرح در کشور از حمایت این صندوق بهره مند شده است. برای این طرح‌ها بیش از ۶هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
مبنای محاسبه عیدی کارگران مطابق قانون کار به شرط داشتن یک سال سابقه کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد ‌است که مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.
روزنامه جمهوری اسلامی:

بازنشستگان توقع بیجا ندارند

خیابان جای بازنشستگان نیست. نباید جوری رفتار شود که مجبور باشند بر آسفالتی، پای بکوبند که به دست خود بر زمین پوشانده‌اند.
نماینده کارگران در شورای‌عالی کار از برگزاری اولین جلسه شورای‌عالی کار از هفته آینده خبر داد و گفت: ما به‌دنبال این هستیم که بحث سبد معیشت محاسبه و تعیین شود و سپس برای ورود به مزد در شورای‌عالی کار برویم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برای افزایش حقوق‌ها در کمیسیون اجتماعی پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی داده شد اما آنچه که کمیسیون تلفیق تصویب کرده ۲۰ درصد است. قطعا این به صحن علنی خواهد آمد و مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صحن هم موافقان و مخالفانی دارد و این احتمال وجود دارد که عدد مذکور دچار تغییر شود.
دیگر از آن مردان پارو بدست خبری نیست. به هرحال تنها برف پاروکن ها نیستند که دچار انحلال شغلی شده اند، بلکه مشاغل دیگری نیز بودند که امروز به نوستالژی اجتماعی تبدیل شده و در ذهن متولدین دهه‌های پنجاه و شصت تابلوهای زیبایی از گذشته می‌باشند.
یک فعال بازنشستگی تاکید کرد: دولت سیزدهم ضرورت دارد به قانون بازگشت کند و اگر قرار است به حداقلی‌بگیران کمک شود، از منابع دولتی این اتفاق رخ دهد و از سایر سطوح حقی برنداشته نشود .