کار و تعاون

به روزترین اخبار حوزه اشتغال را در سرویس کار و تعاون پرسون بخوانید.

رییس‌جمهور گفت: نیاز مسکن در کشور قطعی است و آنچه ما در انتخابات گفتیم هم نیاز کشور است، هم مصوبه قانونی دارد و هم جزو وعده‌های ما بود.
دبیرکل خانه کارگر با اشاره به ماده ۶۳قانون کار گفت:روز کارگر بر اساس قانون کار، روز تعطیل رسمی برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند.
با نگاهی به نوسانات تورمی عجیب و غریب چند ساله اخیر به خوبی در می‌یابیم که با وجود تمامی تأکیدات و تصمیمات و مصوباتی که با هدف حمایت از بخش کارگری و کارمندی صورت گرفته و حتی افزایش مناسب ۵۷درصدی حداقل حقوق در بودجه سال قبل، به خاطر تصمیمات غلط نظام تصمیم‌سازی و عدم برنامه‌ریزی عالمانه برای جلوگیری از وقوع سونامی تورمی، با وجود افزایش حداقل حقوق به حدود ۹ میلیون تومان، قدرت خرید طبقه کارمند و کارگر در مقایسه با ۶ سال پیش نه تنها رشد نیافته بلکه کاستی گرفته است.
وزیر کار در دیدار بیش از یک‌هزار نفر از کارگران، اعضای تشکل‌های کارگری و مسئولان وزارتخانه با رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهم‌ترین دستاوردها و راهبردهای در دست اجرا را برای توسعه اشتغال و تحقق رفاه اجتماعی در کشور تبیین کرد.
سیاست‌گذاری اشتغال مانند هدایت قطاری است که گرچه در ایستگاه‌های مختلف افرادی را سوار و پیاده می‌کند و ما هم به تکرار می‌توانیم درباره تعداد مسافرین آن صحبت کنیم، اما مهمتر، تعداد واگن‌ها و ظرفیت قطار است و مهمتر از آن نیز مسیر آن است. متاسفانه آنچه این روزها مورد تاکید است، بحث بر سر تعداد مسافرین و به رخ کشیدن تعداد مسافرین با ارایه ترکیبی از استدلال‌های درست و نادرست و آمارسازی است. چنین استدلال‌هایی سیاستگذار را از عمق موضوع و درک درست مساله دور کرده و مانع از تحلیل‌های دقیق در مسیر سیاستگذاری ثواب شده است.
مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت اعلام کرد که تسهیل دسترسی مردم به خدمات مشاوره، فرهنگ‌سازی دریافت خدمات مشاوره کسب وکار و بهینه‌سازی فرآیندهای کارآفرینی از اصلی‌ترین اهداف رویداد ملی مشاوره کسب وکار است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان کشوری با اعمال افزایش، طبق قانون مصوب مجلس صورت گرفت. این افزایش در احکام حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز اعمال شده است.
رئیس هیات مدیره کانون کارفرمایی انجمن های صنفی دفاتر کاریابی کشور از تاکید معاون اول رئیس‌جمهور بر تسریع در بازنگری در آیین‌نامه جدید کاریابی‌ها وجلسه وزیرکار با کاریابی ها خبر داد.
۵ روز کار کنید و ۲روز به تعطیلات بروید. این طرح مشترک دولت و مجلس است که می‌خواهند با هدف افزایش بازده کاری کارمندان دولت، تعداد روزهای تعطیل را به ۲روز در هفته افزایش دهند.
بازار کار ایران بعد از افول سنگین نرخ مشارکت اقتصادی در دوره کرونا در حال بازیابی است و براساس آخرین آمارها، با افزایش حضور متقاضیان شغل مواجه شده است؛ نتیجه این اتفاق در زمستان گذشته بهبود ۰.۱درصدی نرخ مشارکت اقتصادی و البته رشد ۰.۳درصدی نرخ بیکاری بوده است.
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه رشد تولید با افزایش قدرت خرید کارگران محقق می شود گفت:گزارش های میدانی حکایت از این دارد که کارگران برای کسب درآمد بیشتر به سمت مشاغل کاذب و خدماتی می روند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به میزان سفرهای دریایی در طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲ اشاره و اعلام کرد: تعداد کل سفرهای دریایی صورت گرفته در این مدت نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، حاکی از رشد ۱۲ درصدی است.

آیت اسدی با اشاره به ضرورت ساماندهی قراردادهای موقت گفت:سال گذشته رئیس جمهور در آستانه روز کارگر به وزارت کار ماموریت ساماندهی قراردادهای کاری را داد اما کاری انجام نشده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: خوشبختانه در سال گذشته، تبدیل وضعیت استخدامی پنج هزار نیروی ایثارگر دستگاهاه های ملی و استانی انجام شد؛ همچنین رشد تخصیص و جذب اعتبارات استانی و ایجاد سامانه های مهم آماری در سطح استان تهران محقق شد.
میزان افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، قضات، شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ابلاغ شد.
حتی اگر وعده مسئولان برای کاهش تورم را باور کنیم، دستمزد کارگران کفاف حداقل زندگی را نمی دهد

مصوبه ضدکارگری!

مصوبه اخیر شورای عالی کار برای افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ و همچنین بالابردن ۲۱ درصدی حقوق سایر سطوح مزدی قادر به پوشش رشد هزینه های سبد معیشت خانوار کارگری در سال جدید نیست.
معاون اشتغال وزارت کار از ساماندهی اشتغال اتباع افغانستانی خبر داد و گفت:به موجب این طرح اقامت مجاز این افراد منوط به روشن‌ شدن وضعیت شغلی آنان خواهد بود و افراد شرکت‌کننده از مزایای قانونی این طرح برخوردار خواهند شد.