بازار

برای باخبر شدن از آخرین قیمت انواع کالاها و آخرین خبرهای جذاب و به روز بازار ایران، سرویس بازار را دنبال کنید.

در سومین روز هفته، دلار کانال ۲۷ هزار تومان را از دست داد. روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی۵۸۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۶هزار و ۹۸۰ تومان رسید. این افت کانالی در حالی رخ داد که در روز یکشنبه نیز بازار از کانال ۲۸ هزار تومان خداحافظی کرده بود.
«پرسون» بازار نابسامان گوشت را بررسی می کند؛

در دولت جدید، گوشت قرمز با سبد مردم آشتی می کند؟!

اخیراً بر اساس گزارش اعلامی مرکز آمار ایران اعلام شده است که مصرف گوشت قرمز در جامعه در دهه اخیر به صورت میانگین ۴۶ درصد کاهش یافته است. ثابت نبودن قیمت اجناس و کالاها، مخصوصا گوشت، از آن رو که نیازی ضروری در سبد مایحتاج هموطنانمان به حساب می آید هم به تولید کنندگان گوشت و هم به خریداران آن ضربه وارد کرده است. که در صورت موجود بودن در بازار، با قیمت های متفاوتی در نقاط مختلف کشور، فروخته می شود.
پرسون به مهم ترین مواد اولیه کارخانه های فرآوری غذایی می پردازد؛

ترکش گرانی شکر به هزاران کالای خوراکی/ بازار تلخ موادغذایی شیرین

شکر به عنوان یکی از مهم ترین مواد اولیه برای موادغذایی فرآوری شده به حساب می آید، که این روزها به دلیل گرانی شکر هزار کالای خوراکی نیز با افزایش قیمت مواجه شده است.
‌روز یکشنبه، زمانی برای اصلاح قیمت دلار بود. اصلاح قیمت دلار با دو سیگنال صورت گرفت، افت واردات در مردادماه و درخواست رئیسی برای مدیریت بازار ارز.
اولین دوره پرداخت یارانه نقدی در آذرماه ۸۹ اتفاق افتاد؛ آن زمان هر دلار حدود هزار و ۶۵ تومان بود که باعث می‌شد ارزش یارانه نقدی معادل ۴۵ دلار در ماه به ازای هر نفر باشد.
‎تا یک دهه پیش قرار داد اجاره خانه بین مستاجران و مالکان به شکل دستی منعقد می شد تا اینکه رفته رفته برای اینکه یک ساماندهی بین واحد های مسکونی صورت گیرد و اینکه نظارت برنحوه قرارداد خانه ها صورت گیرد طرح قراردادهای هولوگرام دار یا همان کدرهگیری دار از سوی اتحادیه املاک در سرتاسر کشور به اجرا در آمد.
برخی فعالان باور دارند شک خریداران برای ورود به بازار ممکن است روند دلار در روز جاری را تحت تاثیر قرار دهد و حتی زمینه‌ساز بازگشت قیمت این ارز به کانال ۲۷ هزار تومانی شود.
با انتخاب کابینه جدید و عبور از دوران گذار، برخی فعالان انتظار دارند که فعالیت نوسان‌گیران کاهش پیدا کند. افزون بر این، برخی معامله‌گران هراس دارند که دولت جدید در آغاز به کار خود سعی کند میزان عرضه ارز را افزایش دهد و زمینه‌ساز نزول قیمتی بازار شود.
پرسون به موج جدید گرانی کالاهای خوراکی می پردازد؛

افزایش قیمت صد درصدی ماکارونی/ آرد عامل گرانی مواد غذایی

آرد به عنوان مهم ترین مواد غذایی در سبد خواربار مردم نه تنها کشورمان بلکه تمامی دنیا به حساب می آید؛ اما به دلیل خشکسالی و کمبود باردندگی در سال های اخیر رشد تولید گندم در کشورمان کاهش پیدا کرده، از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن حقوق کارگر، حمل و نقل و همچنین افزایش قیمت ارز و کاهش واردات نهاده های دامی و طیور گندم در داخل کشور با افزایش قیمت مواجه شده است.
به گفته دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، به دنبال افزایش ۲۵ دلاری قیمت هر اونس جهانی طلا به سبب مسائل سیاسی-اقتصادی دنیا و مهمتر از آن، نوسانات به شدت افزایشی نرخ ارز در داخل، بازار سکه و طلا هم در اولین روز فعالیت رسمی خود پس از تعطیلات کرونایی، جهشی قابل توجه داشت.
به اعتقاد دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران یکی از بزرگترین و بحث‌برانگیزترین معضلات، چند نرخی بودن ارز است که خروجی آن فساد و پرونده‌های نجومی مفتوح با رقم‌های باورنکردنی است که از رانت چندنرخی بودن ارز تشکیل شده است.
پرسون به نبود نظارت بر دکه های مطبوعات می پردازد؛

مافیا، پشت پرده اجاره کیوسک ها در تهران / حال و روز ناخوش دکه داران

حدود یک قرن پیش بود که فروشندگان جراید روزنامه ها را زیر بغل می گرفتند و فریاد می زدند،« روزنامه، روزنامه »، « خبر های داغ »، «خبرهای داغ » این کار بیشتر در مراکز شهرها شکل می گرفت، چند سال بعد به علت توسعه مسافت شهری فروش روزنامه با دو چرخه انجام می شد، این کار نیز درد سرهای خودش را داشت؛ تا اینکه فروشندگان روزنامه تصمیم گرفتند میز کوچکی را تهیه کنند و روز نامه ها را روی آن بگذارند و خود کنار آن بنشینند، بعدها به خاطر سرما و گرما و همچنین برای در امان ماندن روزنامه ها از باران، برف و باد این میزها تبدیل به دکه شدند.
‎بسیاری از ایرانیان برای مبارزه با کرونا روبه طب سنتی آورده اند و بر این باور هستند که با مصرف دمنوش ها می توانند از شر این بیماری نامرئی در امان باشند، از همین رو یکی از کسب و کارهایی که این روزها در پایتخت رونق گرفته است و به شکل قارچ‌گونه‌ در هر محله مسکونی راه اندازی و مورد بهره برداری قرار می گیرد، عطاری ها هستند.
در چهارمین روز هفته همچنان شاهد روند افزایشی قیمت دلار هستیم. برخی از معامله‌گران فنی تصور می‌کنند که دلار به قله قیمتی کوتاه مدت خود رسیده است و در روزهای بعد، سطح فروش‌ها در بازار بیشتر خواهد شد.
تعداد زیادی از معامله‌گران پیش‌بینی می‌کردند قیمت دلار در این هفته اصلاح شود. از نظر آنها دلار به دلیل تعطیلات کرونا و ایجاد جو هیجانی توسط نوسان‌گیران رشد کرده بود. در نتیجه انتظار داشتند که با آغاز فعالیت صرافی‌های بانکی و بازارساز در هفته جاری، میزان فروش‌ها در بازار بیشتر شود و قیمت دلار از مرز ۲۷ هزار تومانی عقب‌نشینی کند اما این اتفاق رخ نداد.
برخی از تحلیل گران معتقدتد سقوط هرات و قطع روابط تجاری با افغانستان باعث صعود قیمت دلار در بازارهای داخلی می‌شود.
«پرسون» از گران شدن محصولات غیر ضروری می گوید:

شنیده ها در مورد گرانی هویج!

یک روز پیاز گران می شود و روزی دیگر هویج. گران شدن های یکدفعه ای که یک روز با فیلم هایی از ازدحام خرید مردم خبر می دهند و روز دیگر گندیدن کیسه های پر از همان محصول!
بازار ارز در روزهای تعطیل تحت تاثیر خبرها و علامت‌های سیاسی، روند افزایشی را در پیش گرفت. یکی از علامت‌های سیاسی مورد توجه معامله‌گران، تسلط طالبان بر افغانستان و نا‌امنی‌های همسایه شرقی بود.