راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

سرعت رشد قیمت مسکن در ماه گذشته متوقف شد. این را گزارش مرکز آمار تایید می‌کند. بر اساس این گزارش در مرداد ماه ۱۴۰۱ میانگین وزنی قیمت مسکن در پایتخت از ۴۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان به ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان در هر متر مربع رشد کرده است. اما سرعت رشد به طرز محسوسی نسبت به ابتدای تابستان افت داشته؛ چنانکه تورم ماهانه‌ای که در تیر ماه امسال ۸.۳ دهم درصد بود در ماه گذشته به ۱.۸ درصد رسیده است. عددی که کمترین تورم ماهانه از ابتدای سال به شمار می‌رود.
رئیسی در جلسه استانداران که روز چهارشنبه برگزار شد تامین مسکن برای مردم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت دانست و گفت استانداران مسأله تأمین مسکن و کنترل اجاره‌بها را به شکل ویژه دنبال کنند و در تصمیمات خود در این زمینه منتظر دستور یا اجازه از مرکز نباشند.
رییس پلیس راه البرز از ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس در محدوده این استان خبرداد و یادآور شد: اکنون تردد وسیله نقلیه در این محور به سمت مرزن آباد یک طرفه است.
قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.
واکنش بازار مسکن در نتیجه تغییر رفتار فعالان این بازار در ماه پمپاژ خبرهای مذاکرات برجامی، در شکل شیرجه تابستانی تورم ملکی تا سطح صفر (ایست قیمت) نمایان شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع مسکن مسئولیت ما را در حوزه مسکن بیش‌تر کرد و با رشد عرضه تلاش می‌کنیم مردم خانه‌های ارزان‌تری بخرند.

در حال حاضر ایران دارای سه بندر خشک آپرین تهران، اصفهان و یزد است. اما هنوز به صورت جدی فعال نشده‌اند. درواقع بین کارشناسان در مورد ضرورت و ضرورت نداشتن ورود بنادر خشک به چرخه‌ی ترانزیتی کشور اختلاف است. 

ایران علیرغم در اختیار داشتن بنادر در خلیج فارس، دریای عمان و سواحل خزر سهم ناچیزی از تجارت جهانی دنیا دارد. از ظرفیت ۲۶۰ تن ترانزیت کالای ایران در سال ۱۴۰۰ تنها سال ۵۰ا میلیون تن استفاده شد. در سال ۲۰۱۷ از درآمد ۳۶ میلیون دلاری اقتصاد بنادر خلیج فارس و دریای عمان، سهم ایران کمتر از دو میلیارد دلار بود. توجه مسئولان به موضوع اقتصاد دریا می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی کنونی بسیار راهگشا باشد.
مدیرکل روابط عمومی فرودگاه امام خمینی گفت:به دلیل شرایط خاص پیش آمده در کشور عراق و طبق اعلام سفارت ایران در بغداد تا اطلاع ثانوی تمامی پروازها به این کشور لغو شده است.
فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن به پیش‌بینی شرایط بازار پس از احیای برجام پرداخت و دراین‌‌باره ‌گفت: بازار مسکن تابع شرایط داخلی کشور است اما اگر برجام احیا شود و ما رفع تحریم‌ها را داشته باشیم انتظار می‌رود که تولید شکل بگیرد و در آن شرایط بازار مسکن تا حدودی کنترل خواهد شد.
مدیر عامل شرکت زیر ساخت و توسعه گفت: جداول نرخ عوارض را به کمیته بررسی ارائه دادیم و امیدواریم هرچه زودتر نرخ عوارض اعلام شود.

یک کارشناس بازار مسکن گفت: بازار مسکن به لحاظ معاملات وارد فاز رکود قطعی شده و با توجه به پیشران بودن مسکن در اقتصاد، دولت باید فکری برای رونق این بخش کند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از شرکت‌های هواپیمایی خواسته شده بلیت پروازها به صورت پلکانی فروخته شود که با این اقدام از تمام شدن بلیت‌ها در روزهای نخست جلوگیری خواهد شد.

بررسی نوسانات قیمتی در بازار مصالح ساختمانی حاکی از تداوم ریزش قیمت سیمان در بازار است.
با توجه به نوسانات اخیر در بازار و اخبار گوناگون از شرایط برجام، مسکن تحت تاثیر قرار گرفته و قیمت های تقریبی 3 شهریورماه اعلام شد.