راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

از آنجا که قدرت خرید مسکن حالا به سطح بسیار پایینی رسیده، اجاره مسکن در شهرهای بزرگی مانند تهران به گزینه اول تبدیل شده است. اجاره مسکن که معمولا درصدی از بهای کل یک واحد مسکونی است در ماه‌های گذشته با رشد بالایی مواجه شده و حالا با فرا رسیدن بهار 1402 و نزدیک بودن به فصل جابه‌جایی‌ها، به دغدغه بزرگ مستاجران تبدیل شده است.
کاهش عرضه در مقابل افزایش تقاضای مسکن که به رشد پی در پی نرخ تورم این بازار منجر شده، منبعث ازعوامل دیگری است که دولت سیزدهم تاکنون در کنترل آنها ناموفق بوده است.
هشدار کارشناسان اقتصادی درباره قیمت مسکن و عدم کارایی وام های مسکن

وام مسکن؛ اسم رمز بانک‌ها برای جمع‌ نقدینگی؟!

این تسهیلات در سال‌ها با تغییراتی همراه بوده است؛ برای نمونه برای متقاضی در شهر تهران و در سال ۱۴۰۰ سقف تسهیلات مذکور یک میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ دو میلیارد تومان و حالا برای کسانی که امسال افتتاح حساب داشته باشند، قرار است ۱۵ سال بعد ۴ میلیارد تومان پرداخت شود.
رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای حمایت از مستاجران ندارد، گفت: هر بنگاه و مشاوره املاکی هر قیمتی را برای اجاره تعیین می‌کند و قیمت‌ها را خودسرانه افزایش می‌دهند. تعیین اجاره بها هیچ ضابطه و فرمولی هم ندارد و این بخش از بازار مسکن یعنی اجاره بی‌صاحب مانده‌است
روند کاهشی هر برگ اوراق مسکن از اواخر سال گذشته آغاز شده و دامنه آن به سال جاری هم کشیده شده است. به طوریکه متاهل‌های ساکن تهران می‌توانند با پرداخت کمتر از ۸۹ میلیون تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.
روند کاهشی هر برگ اوراق مسکن از اواخر سال گذشته آغاز شده و دامنه آن به سال جاری هم کشیده شده است.
هواپیمایی معراج از مسافران مسیر تهران - کیش خواست در صورت خرید بلیت این مسیر گران‌تر از نرخ مصوب، برای دریافت مبلغ اضافی به این شرکت هواپیمایی مستندات ارائه دهند و مبلغ اضافه واریزی را بلافاصله دریافت کنند.
کیانوش گودرزی گفت: رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: فکر می کنم افزایش نداشته باشیم و قیمت ها به همان شکل سابق یعنی سال گذشته باقی بماند.
وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی در سال جاری افزایش نمی‌یابد. به نظر می‌رسد کمبود منابع بانکی، میزان بازپرداخت و هم‌چنین برنامه‌هایی به منظور کنترل تورم باعث شده تا سیاست‌هایی در جهت کاهش قیمت تمام شده مسکن اجرا شود.