راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش غیررسمی قیمت بلیت هواپیما از سوی برخی از شرکت‌های هواپیمایی گفت: تا زمانی که ستاد تنظیم بازار اعلام نکند، هیچ افزایش قیمتی را قانونی نمی‌دانیم و به‌شدت با آن برخورد خواهیم کرد.
تاکنون برنامه‌‌‌ریزان همواره در برابر شناسایی و تطبیق جامعه هدف، موضوع فقدان بانک اطلاعاتی یکپارچه یا مرتبط به‌‌‌هم را به عنوان مانع زیرساختی برای تامین اهداف قانون‌گذار در حوزه اخذ مالیات خانه‌‌‌های خالی مطرح کرده‌‌‌اند. این در حالی است که همه دستگاه‌‌‌ها و سازمان‌های ارائه‌‌‌دهنده خدمات در صورت وجود شناسه خانوار منحصر (مانند شناسه ملی افراد) به هر خانوار ایرانی می‌توانند مطابق دستورالعمل‌‌‌های سازمان هدفمندی یارانه‌‌‌ها اقدام به اعمال تعرفه یارانه به جامعه هدف کرده و به هدف تنظیم‌‌‌گری مطلوب و تنسیق منابع یارانه‌‌‌ای به اقشار ضعیف جامعه دست یابند. آثار تبعی تخصیص بهینه منابع یارانه موجب کاهش اتلاف منابع محدود، کاهش نرخ رشد تورم و کاهش رشد شکاف طبقاتی در کوتاه‌مدت می‌شود و از این رو اجرای آن بر مالیات خانه‌‌‌های خالی مقدم است.
قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی با گذشت حدود سه سال همچنان به بهانه نبود زیرساخت‌های شناسایی و بازدارنده نبودن مبالغ مالیاتی به طور کامل اجرا نشده است، البته هر سال در نیمه نخست که فصل جابه‌جایی اجاره‌نشینان یا رونق بازار خرید و فروش مسکن است، دولت تبلیغات می‌کند و از قوانین سختگیرانه شناسایی خانه‌های خالی یا صاحبان خانه متخلف سخن می‌گوید، اما بعد از گذشت چند ماه طرح‌ها به بایگانی سپرده می‌شود.
انتقال دوباره بازار مسکن چین به ریل «رونق تورمی» که اواخر سال گذشته میلادی با صدور فرمان ۱۶ماده‌ای رئیس‌جمهور این کشور اتفاق افتاد، گروه ذی‌نفع این مدل سیاستگذاری را برنده ماجرا کرده و خریداران مصرفی را در گروه بازنده نشانده است.
مرکز مدیریت راه های کشور همزمان با پایان تعطیلات عید سعید فطر اعلام کرد: هم اکنون ترافیک‌ جاده‌های شمالی در مسیر شمال به جنوب همچنان سنگین است.
در شرایطی که تقاضای سرمایه‌ای ۷۲ درصد معاملات مسکن را به خود اختصاص می‌دهد فعالان بازار مسکن معتقدند مالیات بر معاملات مکرر می‌تواند به عنوان ابزاری در کنترل قیمت مسکن عمل کند. این پایه مالیاتی که سوداگران را هدف قرار داده مکملی برای مالیات خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود
با وجود آنکه وزارت راه و شهرسازی بارها بر غیر قابل فروش بودن واحدهای نهضت ملی مسکن و واحدهای اقدام ملی تاکید کرده، بعضا معاملاتی در این زمینه انجام می‌شود.
بیش از 8 میلیون خانواده، دوباره باید لباس های گرمشان را از چمدان ها بیرون بیاورند؛ نه به‌ خاطر سرمای جزئی آخرین روزهای بهار، بلکه به‌خاطر لرزه ای که تمدید اجاره خانه ها بر تنشان خواهد انداخت و طرح ها و برنامه های دولت های مختلف هم هنوز نتوانسته است این بیماری و درد مزمن هر ساله شان را درمان کند.
در شرایطی که برخی قیمت‌های پیشنهادی در بازار مسکن مناطق میانی شهر تهران از نرخ‌ معاملات واقعی در شمال تهران فراتر رفته است، واسطه‌های ملکی می‌گویند که هیچ نوع معاملاتی در نرخ‌های اعلامی بعد از عید در مناطق متوسط و جنوب تهران انجام نمی‌شود و قیمت‌ها مبنای منطقی ندارد.
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به این‌که قیمت ساخت نهضت ملی مسکن واقعی نیست، گفت: قیمت کنونی ساخت برای سازندگان صرفه اقتصادی ندارد.