راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

بررسی مقدماتی گزارش آماری سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور حاکی از کاهش ۱.۴ درصدی متوسط قیمت مسکن در شهر تهران طی آبان ماه امسال است.
مدیرکل اطلاع رسانی و امور بین الملل فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: خبر لغو پروازها به مقصد نجف کذب است و تمامی پروازها بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از برنامه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در ارتفاع برای رفع مشکل کمبود زمین در برخی مناطق کشور خبر داد.
گزارش بانک مرکزی افزایش قیمت مسکن در تهران نسبت به سال پیش را، ۸۰ درصد اعلام کرده است؛ کارشناسان عامل اصلی گرانی موجود در بازار مسکن را تورم زمین می‌دانند.
مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در برخی از محورهای شمالی از جمله آزاد راه تهران _ شمال گزارش شده است.
رئیس اتاق تعاون ایران در نشست بررسی پیشرفت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن اتاق تعاون ایران در استانها، گفت: از 200 هزار واحد مسکن که قرار است توسط تعاونی‌ها ساخته شود 7670 واحد تا شهریور سال آینده تحویل متقاضیان می‌شود.
با گذشت بیش از دو سال از روی کارآمدن دولت جدید حال حتماً ارکان دولت باید پذیرفته باشند که وعده ساخت یک میلیون مسکن چه در تبلیغات انتخاباتی و چه در آغازین روزهای کار دولت از اساس اشتباه و غیرممکن بود.
در نهضت ملی مسکن باید برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال برنامه ریزی شود و آخرین آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که در کل مناطق کشور، یک میلیون و ۸۶۷ هزار و ۷۱۹ واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است.
بانک نمی‌تواند منابع خود را با نرخی ثابت برای مدت طولانی وام دهد؛ چراکه ممکن است نرخ بهره و هزینه فرصت پول افزایش یابد و بانک متضرر شود. این مشکل در وام پلکانی حتی شدیدتر از وام‌های ساده است؛ چراکه با پلکانی کردن اقساط، قسمت عمده بازپرداخت به تعویق افتاده و لذا افزایش نرخ بهره در بازار بانک را شدیدا متضرر خواهد کرد.
بازار ملک طی پنج ماه اخیر در ۱۱ منطقه‌ شهر تهران که عمدتا از مناطق مصرفی محسوب می‌شوند دچار افت قیمت شده است. در بازه زمانی مذکور کاهش محسوس معاملات از نوع سرمایه‌گذاری، محو انتظارات تورمی و افت توان خرید در سمت تقاضای مصرفی به ثبات بازار مسکن پایتخت انجامید. بررسی‌ها از افت قیمت در دو محدوه پرمعامله شهر تهران یعنی مناطق ۵ و ۱۰ حکایت دارد.

مدافعان ساخت خانه های ۲۵ متری یا همان مسکن اقتصادی، مدعی هستند این طرح می‌تواند بخش بزرگی از تقاضای موجود را پاسخ دهد و با تنظیم عرضه و تقاضا، قیمت مسکن را کاهشی کند.