راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

به جای اصرار بر ساخت چند میلیون واحد مسکونی، باید راه‌های تامین مالی اجاره را برای افراد ضعیف جامعه دنبال کرد و اجاره‌نشینی را هم به رسمیت شناخت تا تعداد زیادی خانه بلااستفاده باقی نماند که مصداق هدررفت منابع است.
در ماه گذشته تعداد معاملات مسکن در شهر تهران کاهش شدیدی داشته است. این در حالی است که قیمت‌ هر متر مربع واحد مسکونی در این شهر به مقدار زیادی افزایش یافته است. حجم نقدینگی در گردش در بازار مسکن نیز حاکی از این است که رکود بر این بازار سایه انداخته است.
بانک مرکزی اعلام کرد:

کاهش قیمت خانه به متری ۷۵ میلیون

بر اساس آمار واحدهای مسکونی معامله شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در آبان‌ امسال به ۷۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد و باتوجه به افزایش ۱۴.۸ درصدی حجم معاملات در این ماه نشانه برقراری آرامش نسبی در بازار معاملات مسکن شهر تهران طی ماه‌های اخیر است.
عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح هوایی کشور بعد از انقلاب، با مشارکت یک شرکت چینی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء آغاز شد و تامین اعتبار ۲.۵ میلیارد یورویی آن از طریق تهاتر انجام می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی از شکسته‌ شدن رکود پروازهای عبوری از آسمان ایران خبر داد و گفت: به شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای فعالیت در ایران آزادی خواهیم داد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: ما می‌توانیم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که در سامانه املاک و مستغلات هیچ مشاور املاکی نتواند کمیسیون بالاتر از تعرفه دریافت کند مشابه آنچه در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد همه چیز در سامانه ثبت شود، پیشنهاد داده‌ایم اما گوش ندادند و حتی خودشان هم برنامه ندارند.
مسکن یکی از موضوعات مورد بررسی در جلسه شورای عالی کار بود که به گفته ی یکی از اعضای شورای عالی کار مقرر شد بعد از ایجادقرارگاه ویژه مسکن کارگران,ساخت ۵۰هزار مسکن به صورت آزمایشی در چند استان تا قبل از پایان سال آغاز شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: یک چهارم جمعیت کشور مستاجر هستند و باید با تولید و عرضه مسکن سهم اجاره در سبد خانوار را کاهش دهیم.