راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

در دی ماه ١٤٠٢، نرخ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران به ٤٦,٥ درصد رسید. این درصد تورم نقطه به نقطه در ماه جاری نسبت به ماه قبل، که ٥٧.٥ درصد بود، ١١ واحد درصد کاهش یافت.
دفتر برنامه ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه‌های اصفهان، تبریز و بندرعباس را به‌عنوان سه فرودگاه برتر کشور در طرح جامع نظرسنجی و پایش کیفیت خدمات فرودگاهی در دی‌ماه ۱۴۰۲ از نظر شاخص رضایت معرفی کرد.
مجید جودی، معاون بازسازی بنیاد مسکن گفت: در حال حاضر روند پرداخت تسهیلات ساخت و نوسازی واحدهای مسکن روستایی توسط بانک‌ها خوب پیش رفته است، اما هنوز کم کاری‌ها در این حوزه شاهد هستیم که باید اصلاح شود.
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: طرح‌های جامع کشور به ویژه در حوزه‌های زیر ساخت نیازمند پیوست‌های اقلیمی با تایید سازمان هواشناسی به عنوان مرجع حاکمیتی داده‌های وضع هوا و اقلیم در کشور است.
محورهای شمالی و غرب کشور ترافیک سنگین گزارش شده و محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی است.
در حالی متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران رکورد ۱۶۶ میلیون تومان را ثبت کرده که قیمت مسکن در ۱۰ منطقه پایتخت طی دیماه امسال کاهش یافته است.
میانگین قیمت مسکن همچنان بالای ۸۰ میلیون تومان است و تغییرات ماهانه آن‌هم به محدوده مثبت برگشته است؛ اما در این میان، کاهش ۱۱ واحد درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه، از تمایل قوی این بازار به ثبات قیمت حکایت دارد که البته شرط تحقق آن، استمرار ثبات در بازار ارز و نرخ تورم است.
طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه مسکن در تهران طی دی 1402 نسبت به آذر ماه افزایش یافته است. در مقابل، تورم نقطه به نقطه مسکن همچنان به مسیر نزولی خود ادامه داده و نسبت به آذر در سطح پایین‌تری قرار گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مخالفت عده‌ای با خروج سیمان و فولاد از بورس درباره قیمت نهضت ملی مسکن در سال آینده،گفت: قیمت تمام شده مسکن تابعی از تورم است.
با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال 1402، یکی از موضوعات مورد توجه فعالان اقتصادی، پیش‌بینی قیمت مسکن در 6 ماه آینده و ماه‌های آغازین سال ۱۴۰۳ است. اما به راستی پیش‌بینی وضعیت قیمت مسکن در ماه‌های آینده به چه عواملی بستگی دارد و به کجا خواهد رسید؟!
طرح پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای اسفندماه به تاریخ اول تا ۲۲ اسفندماه به عنوان پیش‌فروش قبل از پیش‌فروش عید نوروز روز گذشته ۱۷ بهمن ساعت ۹ با اولویت فروش اینترنتی و بدون تغییر قیمت آغاز شد و بلیت‌های پیش‌فروش در همان دقایق و ساعات ابتدایی به فروش رفت.
مطابق آمار سازمان هواپیمایی کشوری جابجایی مسافر و بار توسط ایرلاین‌های ایرانی در پروازهای داخلی نسبت به سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۰ و ۲۵ درصد کاهش یافته است.
برنامه‌ های پرداخت وام مسکن روستایی می‌ تواند بر نوسازی خانه‌های روستایی تاثیر بسزایی داشته باشد. این وام‌ها می‌توانند به روستاییان در بهبود شرایط زندگی و زیبایی‌بخشی به محیط کمک کنند. با دریافت وام روستایی، روستاییان می‌ توانند ساختمان‌ های خود را بازسازی کنند. این عمل نه تنها منجر به بهبود ایمنی و بهداشت خانه‌ ها می‌شود، بلکه امکان استفاده از تجهیزات تازه و به روزرسانی شده را نیز برای ساکنان فراهم می‌ کند. در نتیجه، به طور کلی، برنامه‌ های پرداخت وام روستایی می‌ تواند به بهبود زیرساخت‌ های روستایی و رشد اقتصادی آنها کمک کنند.
مدیرکل راه آهن شمال ۲ بیان کرد: در سال آینده با افزایش هزینه‌ها، قیمت بلیت‌های قطار با در نظر گرفتن اصل مشتری مداری و رقابت با سایر مدهای حمل‌ونقلی مقداری افزایش یافت اما در نوروز امسال افزایش نرخ نخواهیم داشت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای توسعه ناوگان هوایی از منابع وزارت راه و شهرسازی و تهاتر نفتی استفاده می‌کنیم.