راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

در حالی که تا پایان خرداد، تعداد آپارتمان‌های کلیدنخورده عرضه‌شده در بازار مسکن در برخی از محله‌های مصرفی انگشت‌شمار و نزدیک صفر بود، در چند روز اخیر آپارتمان‌های نوساز فایل‌شده در موتورهای جست‌وجوی معتبر ملکی افزایش محسوسی داشته است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه پروازهای ایران و ارمنستان از هفته آینده افزایش می‌یابد، گفت: قرار است از هفته آینده، شرکت ارمنیا ایرویز ۵ پرواز را به ۷ پرواز در هفته افزایش دهد که در مجموع ۱۱ پرواز در هفته از ارمنستان به تهران انجام خواهد شد.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده، نسبت به فصل قبل، ٢٤.٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١١٣.٨ درصد افزایش داشته است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می گوید افزایش کرایه حمل مواد سوختی تصویب شده و این افزایش کرایه، مشمول ۳ ماه نخست امسال هم خواهد شد.

یکجا‌فروشی آپارتمان توسط اقلیت حرفه‌ای در بازار مسکن شیوع پیدا کرده است. طی هفته‌های اخیر حداقل یک‌درصد از فایل‌ها در استارت‌آپ‌های ملکی، عرضه‌هایی بوده که کل ساختمان نوساز به جای یک آپارتمان نوساز به فروش گذاشته شده است.
در روزهای گذشته با رونق گرفتن سفرهای زمینی و هوایی به ارمنستان مواجه شده‌ایم و مردم با اطلاع از واکسیناسیون رایگان در این کشور، بلیت پروازها و اتوبوس‌های ایروان را تا چند هفته آینده خریداری کرده‌اند، به گونه‌ای که دفاتر مسافرتی هم برنامه‌ریزی برای تورهای خود به این مقصد را به اواخر تیر ماه موکول کرده‌اند.
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: از روز ۹ تیرماه بانک های کشاورزی، تجارت و صادرات سهمیه خود درخصوص وام ۱۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه مسکن روستایی را به شعب ابلاغ کرده‌ و به زودی سایر بانک ها نیز پرداخت را آغاز می‌کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مستأجران باید طبق ضوابطی که وجود دارد در واحدهای خود ساکن باشند و هیچ شورای حل اختلافی نمی‌تواند حکم تخلیه بدهد.

رییس اتحادیه شرکت‌های حمل و نقل مسافری با بیان اینکه تزریق واکسن به گردشگران باعث شده، سفر ایرانیان به این کشور افزایش یابد، گفت: پس از اینکه ارمنستان اعلام کرد به گردشگران واکسن کرونا تزریق می‌کند، تقاضای بلیت اتوبوس و اتوبوس دربستی به سمت شهر مرزی ارمنستان «نوردوز» در جلفا افزایش یافت.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیو‌ن‌داران گفت: اعتصابات کامیون‌داران را کاملا تکذیب می‌کنم اما با ادامه این روند زمینگیر می‌شویم و اساسا امکان تردد وجود نخواهد داشت و به این مشکلات موجود معترض هستیم.

سهروردی رتبه اول قیمت را در بازار مسکن منطقه 7 به خود اختصاص داده و آپارتمان‌های نوساز این منطقه حول و حوش مترمربعی 60 میلیون تومان یا قدری کمتر و بیشتر فایل می‌شوند.
مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد: علاوه بر آزاد راه تهران - کرج و قزوین حد فاصل (پل فردیس تا کمال شهر) محورهای شمالی هراز و چالوس دارای ترافیک سنگین و نیمه سنگین است.
نماینده خمین در مجلس گفت: وزارت راه میزان افزایش اجاره بهای قانونی در تهران را 25 درصد و در کلانشهرها را 20 درصد و در شهرهای کوچک را 15 درصد اعلام کرده است در حالی که هنوز مردم از داغ افزایش قیمت اجاره بها در سال گذشته بیرون نیامده‌اند.
جزئیات مربوط به فایل‌های ارائه‌شده به بازار معاملات مسکن شهر تهران در بازه قیمتی کمتر از یک‌میلیارد تومان، مناطق محل عرضه فایل‌های ارزان‌قیمت را به متقاضیان مصرفی و خانه‌اولی‌ها معرفی می‌کند.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه افزایش قیمت غیر قانونی بلیط هواپیما به یک ترفند برای کسب سود تبدیل شده و کمیسیون عمران اراده جدی جهت برخورد قاطع با این شیطنت ها دارد.

دولت سیزدهم اولین اصلی را که برای خود در بخش مسکن می‌تواند در سرلوحه قرار دهد، پرهیز از سیاستگذاری بر اساس قیمت‌های کنونی است.