راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

در شرایط فعلی اقتصاد ایران نیروهایی بسیار مهم‌تر از وضعیت تسهیلات، باعث نوسان و رشد قیمت مسکن می‌شوند، تورم، رشد احتمالی نرخ ارز و رشد قیمت نهاده‌های مربوط به حوزه مسکن و ساختمان طی چهار سال اخیر حاکم اصلی بازار مسکن بوده‌اند.
نایب رئیس فراکسیون نیروهای انقلاب مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی حتما از ابزارهای نظارتی خود جهت بررسی عملکرد دستگاه‌ها در اربعین استفاده خواهد کرد و با متخلفان برخورد می‌شود.
طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال، به مرحله «فراخوان عمومی برای ثبت‌نام» رسیده، اما پنج ناگفته درباره «قیمت ساخت مسکن دولتی» و «سهم سه ضلع پرداخت‌کننده هزینه‌ها» وجود دارد. واقعیت بازار ساخت‌وساز نشان می‌دهد میانگین هزینه ساخت مسکن (بدون احتساب بهای زمین) از ۷ میلیون تومان در مترمربع عبور کرده؛ درحالی‌که در محاسبات مسوولان، این هزینه ۳میلیون تومان است.
ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال برای دولت هزینه‌ای معادل 200 هزار میلیارد تومان تنها برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی به همراه دارد. این میزان معادل یک چهارم رقم بودجه امسال، تقریبا معادل رقم حداقل کسری بودجه و 7 برابر رقمی است که امسال دولت از طریق فروش اوراق بدهی اقدام به تامین هزینه‌های خود کرده است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: اقدامات و هماهنگی‌های لازم برای تسریع و تسهیل در سفرهای بازگشت زائران اربعین حسینی از مرزهای مهران و شلمچه انجام شد.
مدیر کل دفتر حمل و نقل سازمان راهداری با بیان این که اکثر زائران اربعین دو دز واکسن دریافت کرده‌اند؛ گفت: از هر زائری به محض ورود به کشور در مرز تست کرونا گرفته می‌شود و سپس برای فروش بلیت استعلام سلامت در دستور کار است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی از فردا تا اوایل هفته آینده دمای هوا به تدریج در نوار شمالی کشور به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه ایرلاین‌ها زیر بار هیچ گونه تعهدی بعد از فروش بلیت نمی رود و اینگونه است که شاهد تاخیر ۲۴ ساعته و یا لغو پروازها بدون هیچ تعهدی هستیم.
سخت کوشان جامعه چشم انتظار خانه دار شدن؛

دولت جدید حلال مشکلات کارگران می شود؟

در حالی که مسکن بخش زیادی از هزینه های زندگی کارگران را به خود اختصاص می دهد و حل مشکل مسکن کمک بزرگی به این قشر می کند اما؛ همچنان در این زمینه کارگران جامعه بلاتکلیفند.
تاکنون سه هزار زائر اربعین بازگشته‌اند و روند بازگشت‌ها در حال افزایش است، به همین علت برای رعایت کامل دستورالعمل‌ های بهداشتی به صورت تصادفی از زائرین تست پی سی آر ‌گرفته می‌شود.
با لحاظ فرضیات موجود که تصویر فعلی بازار مسکن را به نمایش می‌گذارد و همچنین سه مجهول (بازی‌سازهای بیرونی و درونی)، وضعیت نیمسال دوم این بازار را می‌توان در قالب سه سناریو ترسیم کرد.