صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

مهندس ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان یک شنبه ۲۳ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان از آمادگی این مجتمع عظیم صنعتی برای تولید محصولات مورد نیاز پروژه های ساخت مسکن خبر داد.
«قرار است از ابتدای هفته آینده قیر رایگان مصوب بودجه ۱۴۰۱ به دستگاه‌های اجرایی تخصیص یابد.»
یک کارشناس اقتصادی گفت: برخی تولیدکنندگان با عرضه قطره چکانی کالاها به بازار باعث شدند تا بازار این صنعت هم مانند کاری که خودروسازان با مردم کردند بشود؛ سیاستی که پول مردم را گرفته و 6 ماه دیگر کالا را تحویل می‌دهند هم به بازار لوازم خانگی سرایت کرد بنابراین تولیدکنندگان نتوانستند از اعتمادی که زمینه آن به واسطه عدم واردات کالا فراهم شده بود استفاده کنند و بازارسازی مناسب داشته باشند.
رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص واردات خودرو با رمز ارز گفت: آئین‌نامه واردات خودرو باید ابلاغ شود و بعد از آن سازوکار واردات خودرو مشخص خواهد شد اما فعلاً در رابطه با واردات خودرو با رمز ارزها موضوعی مطرح نشده است.
تایید دوم رکود تولید در جدیدترین گزارش شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی منعکس شده است. ارقام گزارش، نمودی از صورت وضعیت اقتصادی ۳۰۲ شرکت صنعتی و معدنی حاضر در بورس تهران است. گرچه شرایط تولید در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود یافته است، اما در مقایسه با خرداد۱۴۰۱ روند کاهشی دارد. این وضعیت تایید می‌کند بخش تولید در سال جاری نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند. نوساناتی که بخشی از آن به واسطه قطع برق رخ داده و بخشی نیز به اعمال سیاست‌هایی مضر برای تولید صنعتی و معدنی مربوط است.
با گذشت چند ماه از تداوم ممنوعیت‌ها برای واردات موبایل‌هایی که بالای ۶۰۰دلار قیمت دارند، حالا بخش عمده این کالاها از طریق رویه مسافری و قاچاق در حال تامین است. همزمان، فعالان بازار موبایل از دشواری‌های متعددی که سیاست‌های تجاری و ارزی اخیر برای واردات انواع موبایل ایجاد کرده‌اند، گلایه‌مندند و نسبت به احتمال ایجاد اختلال در تامین کالایی بازار و بروز شوک قیمتی در ماه‌های پیش رو هشدار می‌دهند. تحقیقات میدانی از این بازار نوعی بلاتکلیفی ارزی را نشان می‌دهد که تداوم آن بر روند قیمت‌ها اثر منفی خواهد گذاشت.
یک عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی در درازمدت باعث کاهش کسری بودجه و تورم می شود. گفت: دولت مجبور بود برای تأمین ارز ترجیحی به روش‌های مختلف از جمله خلق پول و استقراض از بانک مرکزی روی بیاورد که در نهایت این مسائل تورم بیشتر را به دنبال داشت.
ادامه روند کاهشی قیمت مرغ، معاف شدن عرضه کنندگان گوشت از پرداخت مالیات و آخرین وضعیت صادرات دام زنده از کشور از مهم‌ترین اخبار کشاوزی در هفته جاری بود.
کارشناس اقتصاد گردشگری گفت: صنعت گردشگری در هر نوع اعم از فرهنگی، سلامت، تاریخی و دریایی باعث افزایش درآمد و اشتغال می‌شود بنابراین وقتی گردشگری دریایی توسعه پیدا ‎کند تعداد شاغلین نیز توسعه پیدا خواهد کرد.
معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: پرداخت آنلاین مالیات نقل‌وانتقال خودرو، صرفاً از طریق سامانه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، امکان‌پذیر است.
در حالی که وزارت صمت قیمت سیمان را کیسه ای ۵۰ هزار تومان اعلام کرد، اما در بورس کالا ۳۵ هزار تومان کشف قیمت شده و انبوه سازان نرخ آن را کیسه ای ۶۰ و مرکز آمار ۷۰ هزار تومان اعلام کرده اند.
اسقاط وسایل نقلیه فرسوده یکی از مؤثرترین و اقتصادی‌ترین راهکارهای مدیریت کیفیت هوای کلانشهرهای کشور است؛ این در حالی است که طی سه سال گذشته به دلایل مختلف از این امر به جد غفلت شده و از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده تقریباً متوقف شده است.
آیین معارفه حمید سرال به عنوان سرپرست مدیریت روابط عمومی، علی عمرانی به عنوان سرپرست مدیریت عامل شرکت پویش معادن ذوب آهن اصفهان و شهرام برومند به عنوان سرپرست مدیریت بازرسی شرکت با حضور مهندس ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان و تنی چند از مسئولین سه شنبه هجدهم مردادماه برگزار شد.
مدیرکل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تعداد تخلفات کشف شده ۱۱۰ هزار و ۴۷۳ مورد بود که گرانفروشی، کم فروشی و عدم ارائه فاکتور خرید در صدر تخلفات قرار داشته است.


گروه صنعتی ایران خودرو با هدف شفاف‌سازی فروش محصولات و حذف تدریجی قرعه‌کشی، برای عرضه خودرو در بورس کالا اقدام کرده که در نخستین گام، بخشی از تولیدات دو مدل هایما S۵ و S۷ از این طریق به فروش خواهد رسید.