صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت پراید۱۱۱ دیروز با افزایش ۲ میلیون تومانی قیمت مواجه شد و در بازار ۲۱۲ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. پراید ۱۳۱ نیز ۲ میلیون تومان گران شد و به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی واردات خودرو را به عنوان ابزاری برای ایجاد رقابت و کاهش قیمت در بازار داخلی مفید خواند و اظهار کرد: فرآیند واردات خودرو در سال‌های آینده تکرار خواهد شد و مسیری برای شکسته شدن انحصار در بازار است.

طبق اعلام مرکز آمار در بررسی قیمت خوراکی ها در بین گروه های مختلف طی آبان ماه بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوجه فرنگی و پیاز بوده و بیشترین کاهش قیمت را پرتقال و بادمجان نسبت به ماه قبل داشته اند.
قیمت تیبا هاچ‌بک‌ پلاس در بازار امروز 9 آذر 1401 با افزایش 4 میلیون تومانی به ۲۲۸ میلیون تومان رسید. جدیدترین قیمت پراید،ساینا، کوییک، ۲۰۶ و شاهین در جدول زیر آمده است.
عدم توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی بویژه در بنادر شمالی، صادرات را کند کرده است کارشناسان می‌گویند کمبود زیرساخت‌ها عامل انباشت کالاهای صادراتی است.
نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، به ادعای عجیب واردات موز از اسرائیل به ایران واکنش نشان داد و گفت: بازرگانان ایرانی حتی با واسطه هم حق تجارت با اسرائیل ندارند.
آمارها نشان می‌دهد در هفت ماهه امسال عمده کشورهای هدف صادرات کالاهای استان تهران، ۱۷ کشور بوده که ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، امارات، ترکمنستان، هند، روسیه و قزاقستان جزو کشورهای اصلی هدف صادرات هستند.
ناظر گمرک‌های استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: در هشت ماه نخست امسال، ۴۱۴ هزار تن کالا از گمرکات این استان به کشور قطر، میزبان جام جهانی صادر شده است.

نایب رئیس دوم اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: ا توجه به اینکه سالانه حدود ۴ و نیم میلیون تن میگو در سراسر جهان تولید می‌شود، سهم ایران در بازار صادراتی کمتر از یک درصد خواهد بود، درصورتی که ما بسترهای لازم را برای افزایش این میزان داریم.
بندر سیریک به دلیل موقعیت قرارگیری و نزدیکی به کشور عمان و امارات، می‌تواند سهم بالایی در توسعه ترانزیت و صادرات و واردات کالا به ویژه در حوزه خودرو داشته باشد و از همین رو چشم‌انداز استراتژیک ایران محسوب می‌شود.
اجرای طرح واردات خودرو مدت‌هاست به دلیل شروط وزارت صمت به تعلیق افتاده است. آخرین ممنوعیتی که برای واردکنندگان در نظر گرفته شد، واردات خودرو از فرانسه بدون جبران زیان است. اما آیا فرانسوی‌ها حاضر به جبران زیان و بازگشت دوباره به ایران هستند؟