صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

ابَر پروژه فرآوری روی ایران، این روزها در حال برداشتن گام های نهایی در جهت راه اندازی است، کارخانه ای که بر اساس میزان تولید در فاز اول؛ لقب بزرگ ترین در ایران و خاورمیانه را با خود به همراه دارد.

افزایش شدید قیمت ها، افزایش انحصار و سود‌های بادآورده دربازار داخل به نفع گروه‌های خاص و افزایش رانت جویی از منابع ملی یک اسم رمزی با خود دارد.
تورم تولیدکننده فصلی و نقطه‌ای بخش معدن در بهار ۱۴۰۲؛

ترمز تورم پیشران معدن کشیده شده است؟

تورم پیشران فصلی بخش صنعت در بهار امسال پس از دو فصل افزایش، کاهشی شده در حالی که تورم نقطه‌ به نقطه روند صعودی خود را حفظ کرده و به بیش از 40 درصد رسیده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

۲۷ پتروشیمی کشور نیاز صنایع دارویی را تامین می‌کنند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ۲۷ شرکت پتروشیمی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مطلوب تولیدی خود، از صنایع دارویی کشور برای تأمین مواد اولیه حمایت می‌کنند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد:

در حوزه تجارت الکترونیک از ظرفیت تشکل‌های صنفی حمایت خواهد شد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تاکید بر اهمیت تنظیم‌گری مشارکتی، حمایت از ظرفیت اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی این مرکز در تنظیم‌گری دانست.
مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: ٩٧ درصد کالاهای در اختیار این سازمان از طریق الکترونیکی به صورت مزایده‌های سراسری و حراج‌های خرده‌فروشی برخط به فروش می‌رود.
در حالیکه وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، حجم کالاهای رسوبی را ناچیز قلمداد می‌کنند، برخی اخبار حاکی از آن است که بیش از ۷۰ درصد ظرفیت نگهداری محموله در بنادر ایران تکمیل شده است.

ارزش بیمه نامه‌های صادر شده توسط صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی طی چهارماه نخست امسال، بیش از پنج هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان ثبت شد که شامل ۷۷ فقره بیمه نامه اعتباری است.
با توجه به مقیاس تولید مورد نیاز، صنعت خودرو به‌ جز یکی دو اقتصاد بزرگ دنیا، در هیچ کشوری امکان رقابت ندارد و بازار خودرو برای رقابتی‌شدن نیازمند دسترسی به بازارهای بین‌المللی از طریق واردات و صادرات است. با این استدلال تلاش برای منع واردات یا ایجاد محدودیت قابل‌توجه برای واردات خودرو می‌‌‌تواند قدرت بازار قابل‌توجهی را برای واردکنندگان و همچنین مونتاژکنندگان خودروی داخلی به همراه داشته باشد و در نتیجه خروجی صنعت خودرو از نظر بهره‌‌‌وری و رقابت با محصولات بین‌المللی مشکل داشته و همچنین رفاه مصرف‌کننده در این میان کاهش پیدا خواهد کرد.
در طول سال‌های گذشته سرکوب قیمتی با تعیین قیمت کمتر از قیمت واقعی و تعادلی باعث اختلال در طرف عرضه و مازاد تقاضا شده و این امر علاوه بر تشکیل صف توزیع رانت و همچنین شکل‌گیری بازار سیاه، باعث سرخوردگی واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی شده و به‌ مرور به خروج سرمایه از تولید و توقف سرمایه‌گذاری‌های جدید منجر شده است.
انجمن جهانی فولاد اعلام‌کرد: مجموع تولید جهانی فولاد ایران در ژوئن ۲۰۲۳ میلادی رشد ۱۷.۴درصدی را به ثبت رساند. همچنین ایران در ماه ژوئن جایگاه هفتم و در نیمه نخست سال جاری میلادی، جایگاه هشتم را در تولید جهانی فولاد کسب کرده است.
متقاضیان خودروهای وارداتی، اواخر سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان در حساب خود بلوکه کردند و قرار بود حداکثر تا سه ماه آینده، خودروی موردنظر را تحویل گیرند. اما با گذشت بیش از پنج ماه، تحویل خودروهای این متقاضیان در هاله‌ای از ابهام است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی نیازمند یک رسیدگی است، گفت: اخیرا به دلایل فنی و غیر فنی در این بخش نوسانات قیمتی وجود داشته که وزارت صمت مشغول بررسی آنهاست و احتمالاً اقدامات سازنده برای تعدیل قیمت‌ لوازم خانگی در دستور کار داشته باشیم.