صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل خانه صمت خبر داد:

رشد ۵۲ درصدی صادرات زعفران در سال جاری

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در پنج ماه نخست امسال ۸۱ هزار و ۵۲۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۸۸ میلیون دلار به ۴۷ کشور دنیا صادر شد که نسبت به مدت مشابه ۶۶ درصد در وزن و ۵۲ درصد در ارزش رشد داشته است.
قیمت خودرو امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۲، در بازار آزاد هیچ تغییری نداشت و کاملاً ثابت ماند. بسیاری از فعالان بازار برای خرید و فروش خودرو در انتظار کشف قیمت‌ها در روز شنبه بودند که این اتفاق تا به این لحظه رخ نداده است.
نظر به اهمیت دارایی‌های فیزیکی، یک رشته علمی به نام مدیریت دارایی‌های فیزیکی در دنیا ایجاد شده است. اهمیت این رشته علمی که عمدتا در دانشکده‌های مهندسی صنایع و مدیریت ارائه می‌شود آن است که برنامه‌ریزی و سامان‌دهی نگهداشت از دارایی‌های فیزیکی در طی چرخه عمر آنها از زمان طراحی تا بهره‌برداری را آموزش می‌دهند و درباره بهبود آن پژوهش می‌کنند.
سازمان ملی استاندارد، دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده و لیست برندهای مجاز که می‌توانند وارد کشور شوند را منتشر کرده که بر اساس آن، خودروهای کارکرده از کسب مجوز از سازمان استاندارد و محیط زیست معاف شدند.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از احتمال افزایش قیمت چای خبر داد و گفت: قیمت اکثر کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر ثابت بوده و حتی قیمت برخی کالاها مانند برنج ایرانی حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.
خرید اقساطی لوازم خانگی برای همه افراد مناسب است؛ اما بیشتر مناسب زوج‌های جوان و افراد با درآمد متوسط جامعه است که به دنبال آن هستند که وسایل مورد نیاز خود را، با کمترین بودجه اولیه تهیه کنند. امروزه طرح‌های مختلفی برای خرید اقساطی لوازم خانگی وجود دارد، اما برخی از آنها گزینه‌های بهتری هستند. در ادامه با مزایای خرید اقساطی و روش مناسب خرید آشنا می‌شویم.
همواره بحث تعیین قیمت سوخت و خوراک گازی واحدهای صنعتی، یک دعوای بزرگ میان دولت و صاحبان صنایع است که امسال هم این موضوع به چالشی برای صنایع گازی و شرکت‌های بورسی تبدیل شد؛ اما عاقبت دولت کوتاه آمد و مقرر شد فرایند تعیین قیمت گاز بر اساس فرمول سال ۱۳۹۴ انجام شود.
یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس آمار گواهی اسقاط برای واردات خودرو به اندازه کافی در سامانه وجود دارد تا افراد برای واردات پول را پرداخت و گواهی دریافت کنند، گفت:‌ اجازه نخواهیم داد افراد سودجو در واردات خودرو خلل ایجاد کنند.
عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث افزایش قیمت خودرو های فرسوده در طرح تعویض با خودروهای وارداتی؛ دولت در این باره نباید دخالت کند تا در یک فضای مثبت اقتصادی و رقابتی هرچیزی جای خودش را پیدا کند .
وزیر صنعت در بازدید از کارخانه واگن پارس مپنا اراک:

گوش به حرف ‌کلاهبرداران ندهید

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بدانید از طرف صنایع وابسته به ما کسی از خارج خرید نمی‌کند و از طرفی سعی کنید با تولید نوآورانه کالایی را عرضه کنید که خارج نداشته باشد و یقین دارم این توانایی در شما وجود دارد.
احتمالا منظور کسانی که معتقد هستند واردات خودرو سبب کاهش قیمت اتومبیل می‌شود، آن است که میزان واردات بیشتر شود. اگر این تفسیر از اثر واردات خودرو بر قیمت خودرو را مبنا قرار دهیم، آیا افزایش واردات خودرو سبب کاهش قیمت خودرو می‌شود؟ برای پاسخ این سوال نیازی به یک اقتصاددان بزرگ نیست و دانشجویانی که نیمسال گذشته اصول علم اقتصاد را گذرانده‌اند، پاسخ خواهند داد که مطابق قانون عرضه و تقاضا و با ثابت بودن سایر شرایط (که البته شرط ثابت بودن سایر شرایط به قول منطقیون شرط خیلی قوی محسوب می‌شود) قیمت اتومبیل کاهش می‌یابد و ما هم نمره الف بابت این جواب آنها منظور می‌کنیم.
وزیر کشور و هیات همراه، استاندار سمنان و دیگر مسوولان استانی، از واحد فعال خودرویی شامل شرکت تیراژه دیزل- تیراژه ماشین و شرکت خودروسازی فردا در شهرک صنعتی بزرگ سمنان بازدید کردند.