صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید انحصار از بازار لوازم خانگی رفع شود، گفت که باید به سمتی حرکت کنیم که در عین رقابت‌پذیر کردن صنایع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم کنیم و برای رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، ممکن است مجوز واردات لوازم خانگی صادر شود.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی وزات صمت گفت: با دستور وزیر صمت و هماهنگی با بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران در یکماه آینده مشکل تامین ارز برای واردات قطعات لوازم خانگی رفع می شود.
معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت گفت: قیمت خودروهای مونتاژی در آینده رو به‌ کاهش خواهد بود و با توجه‌ به واردات خودروهای دست‌دوم فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه هم کاهش پیدا کرده و این سیاست وزارت صمت است.
امکان درخواست الکترونیک و غیرحضوری مجوزها هم فراهم شد هر متقاضی واجد شرایط پروانه کسب، بدون حضور و بدون کاغذ میتواند پروانه درخواست دهد و در فاصله ۳ تا ۷ روز، آنرا دریافت کند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: شورای رقابت زمانی به بازار خودرو ورود پیدا می‌کند که محدودیت عرضه اتفاق میافتد و تولیدی خودروسازان نیاز بازار را تامین نمی‌کند. اگر ما انحصار را از بین ببریم شورای رقابت به خودی خود کنار می‌رود.
قائم مقام وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه با افزایش واردات نهاده‌های دامی، هزینه‌های تولید تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد گفت: به همین منظور تا دو تا سه هفته آینده باز هم قیمت گوشت کاهش پیدا می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان بیش از ۷۰ درصد صید ماهی تن کشور را انجام می‌دهد، گفت: در روسیه بسیار طالب محصولات آبزی ما هستند.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بعید است تصمیم ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا عوض شود و ورود، استفاده، به کارگیری و فروش این موبایل ممنوع است.
برای پیاده‌سازی شناسه یکتای کسب و کار در کشورمان اقدامات متنوعی از جمله توسعۀ زیرساخت‌ها، تعیین استانداردها، آموزش و آگاهی‌رسانی، حفاظت از محرمانگی اطلاعات شخصی و همکاری بخش‌های مختلف لازم است. ایجاد یک سیستم شناسه یکتای کسب و کار علاوه بر نیاز به توسعه زیرساخت فنی و فناوری مانند سیستم‌های مختلف پایگاه‌داده‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با مدیریت، مستلزم تعیین و استفاده از استانداردهای مشخصی برای تخصیص و مدیریت این شناسه‌ها است
رییس‌ کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آغاز سومین عرضه خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو از روز گذشته دوم آبان گفت: واردات و عرضه خودرو به طور مستمر ادامه خواهد داشت و تاکنون ۶۰۰ خودروی وارداتی تحویل متقاضیان شده است.
مجری طرح واردات خودرو اعلام کرد که مشکلی از جانب وزارت صمت برای واردات خودرو وجود ندارد و امکان تامین ارز وجود دارد اما اینکه چه تعداد وارد شود، بسته به توان مالی شرکت‌های واردکننده است.

جزئیات کامل تعرفه قطعات خودروهای مونتاژی توسط دولت مصوب و اعلام شده که بر اساس آن سودهای بازرگانی برای خودروها به تفکیک حجم موتور و میزان داخلی‌سازی بین ۱۳ تا ۳۵ درصد افزایش یافته؛ اما نکته مهم این است که این سود برای سواری‌های با حجم کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی اما میزان داخلی‌سازی ۵۰ درصد و بیشتر یا تغییری نداشته یا پنج درصد کمتر شده است.