صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

اوایل آبــان بــود که وزیر صمــت در توئیتی وعده کاهش قیمت خودرو را تا پایان سال1400 داد و از حذف قرعه‌کشی صحبت کرد ولی در 19 آبان دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا قیمت‌های جدید خود را که افزایشی بودند، اعلام کردند.
کشور چین از دیرباز به دلیل جمعیت کثیری که داشته به عنوان یک بازاری برای تولیدات کشورهای صنعتی مطرح بوده است. ولی در زمان مائو مرزها را بستند تا چینی‌ها کالای مورد نیاز خود را تولید کنند. آن‌ها موفق شدند با نوسازی صنایع خویش و تولید کالاهای جدید آنچه خود نیاز دارند تولید کنند.
یکی از سه موسسه معتبر اعتبارسنجی جهان در گزارشی به تحلیل صنعت خودروی ایران در فصل سوم سال ۲۰۲۱ و همچنین پیش‌بینی وضعیت این صنعت تا سال ۲۰۳۰ پرداخت. گزارش یادشده در کنار تبیین نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای خودروسازی ایران، رشد تولید و فروش را با متغیر برجام و تحولات در سیاست خارجی بررسی کرده است.
‎رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم ورزشی تهران گفت: در حال حاضر تولید کفش ورزشی حرفه ای در کشورمان وجود ندارد و ورزشکاران که به شکل حرفه ای رشته های ورزشی را دنبال می کنند با مشکل تهیه این کالا مواجه هستند و تمامی کفش های خارجی در کشور به شکل قاچاق وارد می شود.
‎رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم ورزشی از کاهش 70 درصدی فعالیت علی دایی در این صنف خبر داد و گفت: این روزها به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه قدرت خرید شهروندان کاهش پیدا کرده و این مشکل اقتصادی به فروشندگان لوازم ورزشی نیز رسیده و این صنف را در کسادی کامل فرو برده است.
بخش قابل توجهی از رونق اقتصادی به بخش صنعت گره خورده است، به طوری که بنگاه‌های تولیدی و صنعتی، نقش مهمی در ایجاد اشتغالزایی، سرمایه‌گذاری، صادرات و در نهایت ارزآوری به کشور ایفا می کنند.
پرسون از خرید پوشاک فصل سرد و جیب های خالی گزارش می دهد؛

گرانی 200 درصدی کاپشن بچه گانه / خرید و فروش داغ لباس های زمستانه دست دوم

این روزها با آغاز فصل بارش و سرما بسیاری از هموطنان دست به کار شده اند تا پوشاک این فصل را خریداری کنند؛ اما پوشاک گرم فصل سرما در بازار با افزایش قیمت مواجه شده است و برخی به خرید کاپشن های دست دوم روی آورده اند.
دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا که هر دو در بورس حضور دارند، علیرغم اینکه مرتب از شورای رقابت مصوبه می‌گرفتند و متناسب با افزایش نرخ دلار، نرخ محصولات خود را افزایش می‌دادند،به تازگی در «کدال» اعلام کرده‌اند که مجموع زیان انباشته این دو شرکت به حدود 80 هزار میلیارد تومان رسیده است.
رئیس‌جمهور دستور داد افزایش قیمت خودرو فعلا لغو شود و وزیر صمت هم طبق دستورالعمل رئیسی مبنی بر عدم افزایش قیمت کالاها، این امر را به خودروسازان ابلاغ کرد.
تلاطمات پیوسته در بازار، همچون طوفان بسیاری از بازارها را درمی‌نوردد و تندبادی را شکل می‌دهد که نتیجه اعمال سیاست‌های دستوری و دخالت‌های نابجا از سوی دولت در بسیاری از بازارها است؛ حالا هم این گردباد به صنعت خودرو رسیده و یک معاون وزیر، دستور افزایش قیمت را صادر و وزیر آن را لغو می‌کند. حالا همه چیز به دستور رییس‌جمهور گره خورده است.

وزارت صمت به خودروسازان دستور داد هرگونه افزایش قیمت ممنوع است و به قیمت‌های قبل بازگردد.
پرونده ویژه: اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش یازدهم

حذف ارز 4200 تومانی چه تأثیری بر بازار خودرو دارد؟

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: افزایش قیمت حدود 10 درصدی برای خودروهای وارداتی با حذف ارز دولتی قابل پیش‌بینی است. البته این تأثیر در محصولات خودروسازان داخلی نظیر ایران خودرو و سایپا بسیار کمتر از این میزان است. 
از اواخر هفته گذشته تاکنون روند قیمت‌ها در بازار خودرو صعودی شده است و با بالا گرفتن نوسانات قیمتی در بازار خودرو قیمت آگهی‌های خودرو در سایت‌ها توافقی شده و گفته می‌شود قیمت خودرو در نمایشگاه‌ها نیز از سایت‌ها جلو زده است. این در حالی است که کارخانه‌ها نیز قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند.