اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

ایجاد شغل، مسکن و رشد اقتصادی و کاهش تورم شعارهای اصلی بودند که در زمین مانده‌اند.
سرنوشت نامشخص وعده ارائه "بسته اقتصادی مهار تورم" تا نیمه اردیبهشت

برنامه "رشد غیرتورمی" کنار گذاشته شد؟

در حالی که حدود ۱۸ ماه قبل وزارت اقتصاد از برنامه رشد غیرتورمی رونمایی کرده بود،‌ حالا زمزمه‌هایی از مطرح‌شدن دوباره این برنامه بعد از تشدید فشارها برای ارائه یک برنامه جدید برای مهار تورم شنیده می‌شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این که برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان ابتدا باید تامین اعتبار سهام ارزنده وجود داشته باشد گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری با تخصیص سهام شرکت های مس، فولاد و پتروشیمی خلیج فارس مخالفت کرده است.
ایرانیان کشته و مرده دلار آمریکا نیستند، مساله فقط این است که اقتصاد ایران دچار بی‌ثباتی پی‌در‌پی شده است و روند دلاریزه شدن تنها واکنشی طبیعی برای خسارت کمتر به فعالیت هر عامل اقتصادی است.
قیمت طلا امروز (پنجشنبه) با کاهش بازدهی آمریکا و کاهش ارزش دلار، نزدیک به بالاترین حد خود معامله شد زیرا فدرال رزرو ایالات‌متحده ممکن است چرخه افزایش نرخ بهره خود را متوقف کند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از ترافیک پرحجم در چهار محور و بارش باران در جاده‌های هفت استان کشور خبر داد.

وزیر اقتصاد در حکم مدیر کل خزانه تاکید کرد: برنامه ریزی و اقدامات مستمر برای اطمینان از تمرکز وجوه منابع بودجه کل کشور در حساب‌های خزانه داری کل کشور در راستای اصل (۵۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.
حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در جلسه مشترک میان مجلس و دولت و همچنین در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند به زودی لایحه اصلاح بودجه۱۴۰۲ را به مجلس ارسال می‌کنند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: تا چند روز آینده هیئت تجاری عربستان با حضور معاون وزیر امور این کشور به ایران می‌آید و در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حاضر می‌شوند.
رئیس هیئت مدیره اتاق ایران و چین با بیان این که دلار زدایی در اقتصاد جهان از حدود یک دهه پیش کلید خورده است گفت: شاید تا چهار سال پیش کسی آن را احساس نمی‌کرد اما این روزها بروز و ظهور یافته است.
بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی با اشاره به رشد ۱۳ درصدی سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی ۴۴ کشور دنیا در سال ۲۰۲۲ کل مراودات مالی ایران با این بانک‌ها و موسسات را بیش از ۲۱ میلیارد دلار اعلام کرد.
اگر رنو و پژو حاضر به پذیرش شرایط جدیدی باشند و بحران خودرو در کوتاه مدت حل شود کسی جرات مذاکره با آنها را دارد! تابوهایی که پروژه نفوذ در ایران می سازد شکستنی نیست؟
از آنجاییکه ریشه مشکلات اقتصادی کشور سیاسی است، بنابراین دولت باید با اتخاذ دیپلماسی متوازن به تعامل با کشورهای غربی بپردازد تا بتواند گره برجام را باز کند. با توفیق مجدد در برجام، بسیاری از تحریم‌ها لغو می‌شود، روابط دیپلماتیک با کشورهای غربی عادی‌سازی می‌شود مطالبات بلوکه شده کشور آزاد شده و ارزآوری به کشور فزونی می‌یابد. یکی از عوامل جدی در کنترل نرخ تورم، جذب سرمایه‌گذاری خارجیست.
سال جاری تحت عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شده است. تحقق مهار تورم مستلزم آن است که آمارهای این حوزه در دسترس کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار بگیرد
وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه تورم ما تک علتی نیست، اما نقش ارز در آن پررنگتر است، گفت: سیاست حذف ارز ترجیحی 4200 کار اشتباهی بود و با این جهش تورمی به وجود آمده، مجبوریم ارز ترجیحی جدید را هم حذف کنیم. این کارهای اشتباه حد یقف ندارد؛ از 1200 تومان رسیدیم به 28 هزار تومان. در مکانیزم نیمایی فعلی هم فساد داریم.
دو دهه است که پرونده هسته ای ایران مفتوح است و دوران فراز و نشیب فراوانی را پشت سر گذاشته است. بطور ویژه از سال 1385 که پرونده هسته ای ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده شد، با ضعف دیپلماسی دولت نهم و دهم تحریم های ظالمانه متعددی نصیب کشور شد. در این بین تحریم ها به خصوص ذخایر ارزی کشور را مورد هدف قرار داد و لذا آثار سوء فراوانی بر اقتصاد کشور گذاشتند.